אונקולוגיה

הרמת משקולות בגיל מבוגר עשויה להאריך את תוחלת החיים (British Journal of Sports Medicine)

בקרב מבוגרים המקפידים על הרמת משקולות, בשילוב או ללא פעילות גופנית אירובית בדרגה מתונה-עד-מאומצת, תועדה ירידה משמעותית בשיעורי התמותה מכל-סיבה ותמותה עקב מחלות לב וכלי דם, כאשר ההשפעה הבולטת ביותר תועדו עם שילוב שתי שיטות האימון, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת British Journal of Sports Medicine.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ההנחיות ממליצות הן על פעילות אירובית והן על פעילות לחיזוק שרירים, אך התועלת של הרמת משקולות מבחינת שיעורי התמותה היא מוגבלת. במחקר Prostate, Lung, Colorectal and Ovarian Cancer Screening Trial הושלם ניתוח סטטיסטי להערכת הקשר בין הרמת משקולות ותמותה, תוך תקנון למשתנים דמוגרפיים, אורחות חיים וגורמי סיכון.

מדגם המחקר כלל 99,713 מבוגרים (גיל ממוצע של 71.3 שנים, 52.6% נשים) שהשלימו את שאלון המעקב להערכת אימוני הרמת משקולות, אשר היו בהמשך במעקב עד שנת 2016 להערכת שיעורי התמותה.

מהנתונים עולה כי הרמת משקולות לוותה בסיכון נמוך ב-9% לתמותה מכל-סיבה (יחס סיכון של 0.91, רווח בר-סמך 95% של 0.88-0.94) ותמותה קרדיווסקולארית (יחס סיכון של 0.91, רווח בר-סמך 95% של 0.86-0.97) לאחר תקנון פעילות גופנית אירובית בדרגה מתונה-עד-מאומצת.

החוקרים מדווחים כי במבוגרים שהקפידו על ההמלצות לפעילות גופנית אירובית אך לא הרימו משקולות תועדה ירידה של 32% בסיכון לתמותה מכל-סיבה (יחס סיכון של 0.68, רווח בר-סמך 95% של 0.65-0.70), בעוד שבאלו שדיווחו גם על הרמת משקולות בתדירות של 1-2 פעמים/שבוע תועדה ירידה של 41% בסיכון לתמותה מכל-סיבה (יחס סיכון של 0.59, רווח בר-סמך 95% של 0.54-0.64), בהשוואה למבוגרים שלא עסקו בפעילות אירובית או הרמת משקולות.

ללא תקנון לפעילות גופנית אירובית, הרמת משקולות לוותה בסיכון נמוך יותר לתמותה עקב מחלה ממארת (יחס סיכון של 0.85, רווח בר-סמך 95% של 0.80-0.91).

החוקרים מסכמים וכותבים כי הרמת משקולות ופעילות גופנית אירובית בדרגה מתונה-עד-מאומצת מלווה בסיכון מופחת לתמותה מכל-סיבה ותמותה קרדיווסקולארית, אך אינה מגנה מפני תמותה עקב ממאירות. במבוגרים שהקפידו על פעילות אירובית והרמת משקולות בהתאם להמלצות תועדה תועלת גדולה יותר.

 

British Journal of Sports Medicine, 27 September 2022

 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה