אונקולוגיה

חיסונים כנגד קורונה אינם מעלים את הסיכון לאירוע מוחי (Neurology)

חיסונים כנגד COVID-19 אינם מעלים את הסיכון לאירוע מוחי איסכמי חד, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Neurology. מסקירה שיטתית ומטה-אנליזה עולה כי שיעור אירועים מוחיים איסכמיים לאחר חיסון נמוכים פי 20 בהשוואה לשיעור אירועים מוחיים איסכמיים באוכלוסייה הכללית ונמוכים כמעט פי 200 בהשוואה לשיעור אירועים מוחיים בחולים מאושפזים עם קורונה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אירוע מוחי איסכמי חד דווח כאירוע חריג נדיר לאחר חיסונים שונים כנגד קורונה. עם זאת, אין נתונים רבים אודות הסיכון לסיבוך זה לאחר חיסונים כנגד קורונה ובמטרה לבחון את הנושא הם בחנו את הנתונים לאחר למעלה מ-782 מיליון מנות חיסון כנגד קורונה על-בסיס נתונים מ-11 מאגרי רישו, שלושה מחקרי עוקבה, שני מחקרים אקראיים ומבוקרים ו-40 דיווחי מקרים.

מהנתונים עולה כי 17,481 (0.002) מנות חיסון לוו באירוע מוחי איסכמי חד. לאחר כל חיסון כנגד קורונה, שיעור אירועים איסכמיים חדים עמד על 4.7 מקרים ל-100,000 חיסונים. לאור זאת, גם בהשוואה להערכות שמרניות של אירוע מוחי איסכמי בכ-1% מהחולים המאושפזים עם COVID-19 (מקביל ל-1,000 מקרים ל-100,000 זיהומים), השכיחות של אירוע מוחי איסכמי נמוכה פי כמעט 200 לאחר חיסון כנגד קורונה, בהשוואה לסיכון לאירוע מוחי איסכמי על-רקע זיהום קורונה בדרגה מתונה-עד-חמורה.

מהנתונים עולה כי שיעור אירועים מוחיים איסכמיים נטה להיות גבוה יותר לאחר מתן חיסונים מבוססי רנ”א שליח, בהשוואה לחיסונים המבוססים על אדנווירוס (שיעורי הימצאות של 9.2 לעומת 2.9 מקרים ל-100,000 חיסונים, בהתאמה). עם זאת, ההבדל לא היה מובהק סטטיסטית בניתוח שכלל תקנון למרווח הזמן בין חשיפה לחיסון ועד האירוע.

בנוסף, אירועי תסמונת TTS (או Thrombotic Thrombocytopenia Syndrome) היו נדירים ותועדו ב-3% בלבד מכלל אירועים מוחיים איסכמיים, ללא תלות בסוג החיסון. מכאן עולה כי תסמונת TTS אינה מעלה משמעותית את הסיכון לאירוע מוחי איסכמי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מאזן סיכון-תועלת נוטה באופן ברור לטובת החיסון כנגד נגיף הקורונה מאחר והשכיחות של אירועים מוחיים איסכמיים לאחר החיסון נמוכה משמעותית בהשוואה לשכיחות אירועים מוחיים איסכמיים על-רקע הזיהום בקורונה. בסיכומו של דבר, ממצאים אלו מעידים כי הסיכון לאירוע מוחי איסכמי לאחר זיהום כנגד נגיף הקורונה הוא נמוך מאוד.

 

Neurology, Aug 24, 2022

 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה