אונקולוגיה

ההשפעה של מעכבי תעלות מימן על משק הסוכר והתפתחות סוכרת (J Clin Endocrinol Metab.)

הוספת טיפול בתרופות ממשפחת מעכבי תעלות מימן (Proton Pump Inhibitor) עשויה להוביל לשיפור איזון גליקמי בחולי סוכרת, אך לא השפיעה ל הסיכון להתפתחות סוכרת, כך עולה מתוצאות סקירה שיטתית ומטה-אנליזה חדשה שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology  & Metabolism.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי לא ברור אם טיפול במעכבי תעלות מימן עשוי לשפר איזון גליקמי בחולי סוכרת או להפחית את הסיכון להתפתחות סוכרת באוכלוסיה הכללית. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את ההשפעה של הטיפול התרופתי על האיזון הגליקמי בחולי סוכרת וכן לקבוע את הסיכון להתפתחות סוכרת באלו עם משק סוכר תקין.

החוקרים ערכו חיפוש במאגרי PubMed, Embase, Scopus ו-ClinicalTrials.gov לזיהוי מאמרים שפורסמו עד 21 בנובמבר, 2020. הסקירה כללה מחקרים להשוואת המוגלובין מסוכרר או רמות סוכר בדם בצום בין חולים עם וכרת שטופלו ואלו שלא טופלו במעכבי תעלות מימן כתוספת לטיפול הסטנדרטי. עוד נבחנו נתונים ממחקרים להערכת הסיכון להתפתחות סוכרת בקרב חולים שטופלו במעכבי תעלות מימן.

הסקירה כללה שבעה מחקרים עם 342 משתתפים להערכת האיזון הגליקמי וחמישה מחקרים עם קרוב לרבע מיליון משתתפים (244,439 משתתפים) להערכת הסיכון להתפתחות סוכרת בעקבות הטיפול התרופתי.

בהשוואה לטיפול הסטנדרטי, תוספת מעכבי תעלות מימן לוותה בירידה משמעותית בריכוז המוגלובין מסוכרר (הבדל ממוצע משוקלל של 0.36%-, p=0.025) ובריכוז סוכר בדם בצום (הבדל ממוצע משוקלל 10.0- מ”ג/ד”ל, p=0.037).

עם זאת, מהנתונים עולה כי הטיפול במעכבי תעלות מימן לא הפחית את הסיכון להתפתחות סוכרת (p=0.385).

החוקרים כותבים כי יש לקחת בחשבון את ההשפעות של מעכבי תעלות מימן על האיזון הגליקמי כאשר בוחרים בטיפול בסותרי חומצה לחולי סוכרת.

J Clin Endocrinol Metab. 2021

ד”ר עמית עקירוב הוא מומחה ברפואה פנימית ואנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במכון לאנדוקרינולוגיה וסוכרת בבית חולים בלינסון. ליצירת קשר ומידע נוסף: www.amitakirov.com

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה