הנחיות חדשות לניהול סרטן שד תורשתי (J Clin Oncol)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Oncology פורסמו הנחיות חדשות מטעם ה-American Society of Clinical Oncology, American Society for Radiation Oncology ו-Society of Surgical Oncology לטיפול בסרטן שד תורשתי.

מטרת ההנחיות לקובע המלצות לניהול נשים עם סרטן שד ומוטאציות תורשתיות בגנים המעלים את הסיכון לממאירות. האיגודים השונים כינסו פאנל מומחים במטרה לפתח את ההמלצות על-בסיס סקירה שיטתית של הספרות הרפואית.

החוקרים זיהו 58 מחקרים רלבנטיים אשר היוו את הבסיס להמלצות לטיפול מקומי; שישה מחקרים אקראיים ומבוקרים להערכת טיפול סיסטמי ענו על הקריטריונים שנקבעו להכללה בהנחיות.

בנשים עם אבחנה חדשה של סרטן שד ומוטאציות BRCA1/2 ניתן לשקול טיפול משמר-שד, עם אמצעי בקרה מקומית של הגידול הראשוני הדומים לאמצעים המשמשים בנשים שאינן נשאיות של המוטאציות. הסיכון המשמעותי לממאירות בשד הנגדי, בעיקר בנשים צעירות, והסיכון המוגבר לממאירויות חדשות באותו צד, מחייבים דיון בנוגע לכריתה דו-צדדית של השדיים.

לנשים עם מוטאציות בגנים בדרגת סיכון בינונית יש להציע טיפול משמר-שד. בנשים עם מוטאציות ב-BRCA1/2 או בגנים עם חדירות מתונה המתאימות לכריתת שד, השלמת כריתה של השד עם שימור הפטמה הינה גישה סבירה.

אין הוכחות לרעילות מוגברת או מקרי סרטן שד בצד הנגדי עקב חשיפה לקרינה בנשאיות BRCA1/2. אין למנוע טיפול קרינתי בנשאיות ATM. בנשאיות מוטאציות TP53 תורשתיות, יש מקום לכריתת שד; קיימת התווית-נגד לטיפול קרינתי, פרט לנשים בסיכון משמעותי להישנות אזורית-מקומית.

תכשירי פלטינום מומלצים על טקסנים לטיפול בסרטן שד מתקדם בנשאיות BRCA. הנתונים אינם תומכים בתוספת שגרתית של פלטינום לטיפול כימותרפי על-בסיס אנתרציקלינים וטקסנים. מעכבי PARP (Olaparib ו-Talazoparib) מועדפים על טיפול בכימותרפיה יחידה שאינה פלטינום לטיפול בסרטן שד מתקדם בנשאיות BRCA1/2. אין די נתונים בכדי להמליץ על מתן מעכבי PARP בשלבים מוקדמים או בנשאיות מוטאציות בעלות חדירות מתונה.

J Clin Oncol 2020

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה