אונקולוגיה

הערכת Microsatellite Instability בחולי סרטן ערמונית עשויה לסייע בחיזוי תגובה לטיפול אימונותרפי (JAMA Oncol)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Oncology עולה כי פנוטיפ MSI-H/dMMR (Microsatellite Instability-high/Deficient Mismatch Repair) אינו נפוץ אך בעל חשיבות טיפולית בחולים עם סרטן ערמונית.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את שיעורי הימצאות MSI-H/dMMR בממאירויות של הערמונית ולקבוע את התועלת הקלינית של טיפול במעכבי PD-1/PD-L1 באוכלוסיה עם פנוטיפ מולקולארי זה.

בסדרת המקרים הנ”ל בחנו החוקרים 1,551 דגימות גידול מ-1,346 חולים עם סרטן ערמונית, אשר קיבלו טיפול בין 1 בינואר, 2015, ועד 31 בינואר, 2018. החוקרים בחנו את נטל המוטאציות של הגידול ואת מדד MSIsensor, מדד כמותי של MSI. ניתוח חותמת מוטאציות וצביעות אימונו-היסטוכימיות לביטוי חלבון MMR בוצעו במקרים נבחרים.

מבין 1,033 חולים עם גידול באיכות מספקת לניתוח MSIsensor (גיל ממוצע של 65 שנים), ב-32 חולים (3.1%) תועד סרטן ערמונית עם פנוטיפ MSI-H/dMMR. ב-23 מבין 1,033 החולים הללו (2.2%) זוהו גידולים עם מדדי MSIsensor גבוהים ובתשעה נוספים תועדו מדדי ביניים עם עדות ל-dMMR. החוקרים מדווחים כי ב-7 מבין 32 החולים עם עדות ל-MSI-H/dMMR (21.9%) זוהתה מוטאציה פתוגנית בתאי נבט, בגן הקשור עם תסמונת Lynch Syndrome.

בשישה חולים החוקרים בחנו דגימות של מעל גידול אחד, שניהם מהם התייצגו עם פנוטיפ MSI-H שנרכש מאוחר יותר במהלך המחלה. ב-11 חולים עם סרטן ערמונית עמיד לסירוס ועדות ל-MSI-H/dMMR ניתן טיפול כנגד PD-1/PD-L1, כאשר בשישה מהם (54.5%) נרשמה ירידה של מעל 50% ברמות PSA (Prostate-Specific Antigen) ובארבעה תועדה תגובה הדמייתית. נכון למאי 2018, 5 מבין 6 החולים שהגיבו לטיפול (5 מבין 11 החולים, 45.5%) נותרו תחת הטיפול לאורך 89 שבועות.

החוקרים כותבים כי פנוטיפ MSI-H/dMMR אינו נפוץ אך בעל חשיבות רבה בסרטן ערמונית, כאשר חלק מהחולים עשויים לרכוש פנוטיפ סומאטי זה במהלך התפתחות מחלתם. לאור התגובה האפשרית והממושכת למעכבי PD-1/PD-L1, ממצאים אלו תומכים בריצוף פרוספקטיבי של הגידול כסקירה של כל החולים עם סרטן ערמונית מתקדם לזיהוי MSI-H/dMMR. מאחר ולא כל החולים עם פנוטיפ זה הגיבו לטיפול, דרושים מחקרים נוספים לבחינת מנגנוני עמידות הגידול לטיפול זה.

JAMA Oncol. Published online December 27, 2018

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה