אונקולוגיה

יעילות הטיפול ב alectinib בסרטן ריאות מסוג NSCLC גרורתי ל CNS, עם ALK-positive (מתוך Eur J Cancer)

מאת ד”ר אלינור מוסרי בריסקין

בחולי סרטן ריאות מסוג NSCLC עם ALK+ (anaplastic lymphoma kinase-positive) המקבלים טיפול ב crizotinib, התקדמות גרורתית למערכת העצבים המרכזית הינה נפוצה. מעכבי ALK מהדור החדש הראו יעילות כנגד גרורות ל CNS, אך התגובה לא נבדקה באופן מדוייק.

במחקר זה השוו נתונים משני מחקרים phase II אשר בדקו את היעילות של alectinib בטיפול בגרורות ל CNS של סרטן ריאות מסוג crizotinib-refractory ALK+ NSCLC. נעשה שימוש בשני כלים להערכת התגובה: RECIST version 1.1 (Response Evaluation Criteria in Solid Tumors), ו RANO-HGG (Response assessment in Neuro-Oncology high grade glioma).

בשני המחקרים גויסו חולים בגיל 18, אשר סבלו מסרטן ריאות NSCLC וקיבלו בעבר crizotinib. מחקר NP28761 בוצע באמריקה הצפונית, ומחקר NP28673 היה מחקר בינלאומי. כל המטופלים קיבלו alectinib במינון 600mg פומי פעמיים ביום. הדמיית CNS בסיסית בוצעה. התגובה לטיפול במטופלים עם גרורות מוחיות בתחילת הטיפול הוערכה על ידי וועדה.

מעורבות גרורתית ב CNS זוהתה ב 50 חולים ע”י מדד ה RECIST וב 43 חולים עם מדד ה RANO-HGG. התגובה לטיפול על פי מדד ה RECIST היתה 64% (CI 49.2-77.1, 11 מטופלים הראו תגובה מלאה). התגובה על פי RANO-HGG היתה 53.5% (CI 37.7-68.8, תגובה מלאה ב 8 מטופלים). משך התגובה הממוצע היה 10.8 חודשים עם RECIST ו 11.1 חודשים עם RANO-HGG. מתוך 39 מטופלים עם גרורות ב CNS על פי שני הכלים RECIST ו RANO-HGG, רק לשלושה (8%) הייתה התקדמות של המחלה על פי קריטריון אחד ולא השני (concordance rate 92%).

החוקרים מסיקים כי מטופלים עם סרטן ריאות גרורתי למערכת העצבים המרכית מסוג NSCLC ועם ALK+ אשר נכשלו תחת טיפול ב crizotinib, הראו תגובה מבטיחה לטיפול ב alectinib, ללא תלות בקריטריון ההערכה בו השתמשו.

Efficacy of alectinib in central nervous system metastases in crizotinib-resistant ALK-positive non-small-cell lung cancer: Comparison of RECIST 1.1 and RANO-HGG criteria. Eur J Cancer, 2017

לתקציר ב Pubmed

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה