נדרש לבצע יותר פעילות גופנית? קח כלב (J. Epidemiol Community Health)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Epidemiology and Community Health מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר שכל למעלה מ-3,000 קשישים בבריטניה, מהן עולה כי בעלי כלבים שטיילו עם כלבם בקביעות ביצעו פעילות גופנית בהיקף יומי גדול יותר בכ-20%, בממוצע, בהשוואה לאלו שלא החזיקו בכלב. בקרב בעלי כלבים משך זמן הפעילות הסדנטרית בכל יום היה קטן בחצי שעה, גם בימים גשומים.

המתנדבים למחקר גויסו בין ספטמבר 2006 ועד דצמבר 2011. המשתתפים חולקו לשלוש קבוצות: בעלי כלבים שהלכו עם כלבם לפחות פעם ביום, בעלי כלבים שלא טיילו עם כלבם בקביעות ומשתתפים שלא החזיקו בכלב. להערכת הפעילות הגופנית וזמן סדנטרי, כל משתתף נשא מד פעילות במהלך שעות העירות למשך תקופה של שבעה ימים רצופים. הסקירה הסופית כללה רק משתתפים שענדו את המד למשך לפחות עשר שעות ביום.

גיל המשתתפים הממוצע עמד על 69.5 שנים, כולל 1,775 נשים. מבין אלו, 573 היו בעלי כלבים (18.3%), כולל 383 שטיילו עם כלבם בקביעות ו-190 משתתפים שלא טיילו עם כלבם.

פעילות יומית הוצגה כ-CPM (Counts Per Minute) ודקות של פעילות סדנטרית. הזמן הסדנטרי הממוצע במדגם כולו עמד על 667 דקות, או כ-11 שעות, ופעילות יומית ממוצעת עמדה על 249.8 CPM.

לאחר תקנון לגיל, מין, רמת השכלה ומצב בריאות, באלו שטיילו עם כלבם בקביעות תועדו בממוצע 300 CPM בימים ללא גשם. מדד זה ירד בממוצע של 37 CPM בימים גשומים, שהוגדרו בנוכחו ימים עם משקעים בכמות של לפחות 2.8 מ”מ. אלו שלא החזיקו בכלב החלו בפעילות ממוצעת של כ-250 CPM בימים לא-גשומים, עם ירידה של 80 CPM בימים גשומים. בעלי כלבים שלא טיילו בקביעות עם כלבם הדגימו דפוס דומה לזה שתואר באלו ללא כלבים.

בכל הקבוצות תועדה ירידה בהיקף הפעילות הגופנית עם ירידה בטמפרטורות וירידה בשעות אור יום. אך גם בימים הקרים ביותר (פחות מעשר מעלות צלזיוס), אלו שהלכו בקביעות עם כלבם היו פעילים יותר (275 CPM) בהשוואה לפעילות של אלו שלא טיילו בקביעות עם כלבם (242 CPM) או אלו שלא החזיקו בכלב (249 CPM) בימים החמים ביותר (19.2 מעלות צלזיוס). שוב, הדפוס היה דומה כאשר הפעילות נמדדה בשעות אור יום.

בדומה, בקרב אלו שטיילו בקביעות עם כלבם משך פעילות סדנטרית היה קצר יותר (648 דקות) בימים הגשומים ביותר, בהשוואה לפעילות שתועדה בימים לא גשומים בקרב אלו שלא החזיקו בכלבים (660 דקות).

מהממצאים עולה כי בעלי כלבים ביצעו פעילות גופנית בהיקף גדול ב-22% יותר מאלו שלא החזיקו בכלב, גם בתנאים הסביבתיים הכי פחות נוחים. מכאן עולה כי אחזקת כלב, בפרט הליכה עם כלבים, עשויה לסייע בעידוד פעילות גופנית באוכלוסיה זו.

J. Epidemiol Community Health. Published online July 24, 2017

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה