אונקולוגיה

צריכת קפה גבוהה יותר מלווה בסיכון נמוך יותר לתמותה (Annals of Internal Medicine)

במאמר שפורסם בכתב העת Annals of Internal Medicine מדווחים חוקרים על ממצאי שני מחקרים חדשים, מהם עולה קשר בין צריכת קפה גבוהה יותר ובין סיכון נמוך משמעותית לתמותה. התועלת תועדה במגוון אוכלוסיות אירופאיות, כמו גם במגוון קבוצות אתניות שונות.

מאחר וקפה הינו אחד המשקאות הנפוצים ביותר בארצות הברית ובעולם כולו, ההשפעה הבריאותית של צריכת קפה עשויה להיות משמעותית, גם אם ההשפעה הפרטנית היא קטנה.

במחקר EPIC (European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition), מחקר עוקבה פרוספקטיבי גדול מצרפת, בחנו החוקרים את הקשר בין צריכת קפה ותמותה מכל-סיבה ותמותה מסיבה-ספציפית בקרב 451,743 משתתפים בעשר מדינות אירופאיות.

מהתוצאות עולה קשר בין צריכת קפה רבה יותר ובין סיכון מופחת לתמותה מסיבות שונות, באופן ספציפי מחלות מערכת עיכול ומחלות לב וכלי דם.

במהלך מעקב ממוצע של 16.4 שנים תועדו 41,693 מקרי תמותה.

במודל רב-משתני, בגברים שצרכו שלוש כוסות קפה ומעלה ביום תועדו שיעורי תמותה מכל-סיבה שהיו נמוכים ב-12%, בהשוואה לאלו שלא שתו קפה; בנשים תועדה ירידה של 7% בשיעורי התמותה.

באשר לתמותה מסיבה ספציפית, בגברים ששתו שלוש כוסות קפה ומעלה ביום תועד סיכון נמוך ב-59% לתמותה עקב מחלות מערכת עיכול, בהשוואה לגברים שלא שתו קפה או שתו פחות מכוס קפה אחת ביום. בנשים ששתו שלוש כוסות קפה ומעלה ביום תועדה ירידה של 40% בסיכון לתמותה.

עוד זיהו החוקרים קשר הפוך מובהק בין צריכת קפה ובין תמותה עקב מחלות כלי דם בקרב נשים (יח סיכון של 0.78). התועלת הייתה גדולה במיוחד בהערכת הסיכון לתמותה עקב מחלות צרברווסקולאריות בנשים (יחס סיכון של 0.70). בקרב גברים, תועדה מגמה של תועלת קטנה, אך ההשוואות הפרטניות לא הדגימו הבדלים מובהקים סטטיסטית.

עם זאת, החוקרים מצאו עוד עליה מובהקת סטטיסטית בסיכון לתמותה עקב סרטן שחלות (יחס סיכון של 1.31).

התועלת מבחינת התמותה הייתה דומה עם צריכת קפה עם קפאין וקפה נטול-קפאין. הם מדגישים כי יש לנקוט משנה זהירות בפירוש הממצאים, מאחר ולא כל המרכזים שנכללו במחקר אספו נתונים אודות צריכת קפה נטול קפאין.

במחקר MEC (Multiethnic Cohort), מחקר פרוספקטיבי מבוסס-אוכלוסיה שכלל 185,855 משתתפים, בחנו החוקרים מהוואי את הקשר בין צריכת קפה ובין הסיכון לתמותה כוללת ותמותה מסיבה ספציפית.

מהנתונים עלה קשר בין צריכת קפה ובין סיכון מופחת לתמותה באפריקאים-אמריקאים, יפנים-אמריקאים, אוכלוסיות לטיניות ולבנים.

במהלך מעקב ממוצע של 16.2 שנים תועדו 58,397 מקרי תמותה. החוקרים מצאו קשר בין צריכה רבה יותר של קפה ובין סיכון מופחת לתמותה מכל-סיבה ותמותה עקב מחלות לב, מחלות ממאירות, מחלות נשימתיות, אירועים מוחיים, סוכרת ומחלת כליות.

בניתוח שכלל תקנון לערפלנים אפשריים מצאו החוקרים קשר בין צריכת קפה ובין תמותה כוללת נמוכה יותר (כוס אחת ביום: יחס סיכון של 0.88; 2-3 כוסות קפה ביום:יחס סיכון של 0.82; לפחות 4 כוסות ביום: יחס סיכון של 0.82).

Ann Intern Med. Published online July 10, 2017

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה