אונקולוגיה

מערכת חדשה לקביעת שלב גידולים ממאירים צפויה להיכנס לשימוש בחודשים הקרובים (מתוך הכנס השנתי ה-22 מטעם ה-NCCN)

במהלך הרצאה במסגרת הכנס השנתי ה-22 של ה-NCCN (National Comprehensive Cancer Network) הסבירו מומחים כי חלו שינויים חשובים בכל הנוגע לקביעת שלב הגידול (Cancer Staging) ואלו צפויים להיכנס לתוקף בתחילת שנת 2018.

קביעת שלב הגידול קובעת את היקף הממאירות והפרוגנוזה של החולים ומסייעת בהנחיית הטיפול. כל הנחיות ה-NCCN מבוססות על שלב הגידול הממאיר ומשנות הארבעים של המאה הקודמת היה נהוג להתבסס על סיווג אנטומי לפי שלושה מרכיבים: הגידול (T), קשריות לימפה (N) וגרורות מרוחקות (M).

בהנחיות החדשות צפויים שינויים דרמטיים בכל נושא קביעת שלב גידולים, תוך הכללת נתונים ביולוגיים המסייעים בהנחיית הטיפול.

סרטן שד הינו אחד הגידולים הצפויים לשינויים גדולים במערכת החדשה. קביעת השלב הפרוגנוסטי תדרשו נתונים אודות T, N ו-M, כמו גם דרגת הגידול, HER2, קולטנים לאסטרוגן וקולטנים לפרוגסטרון. במקרים המתאימים, יכללו גם נתונים אודות הפרופיל הגנומי (דוגמת תוצאות בדיקות Oncotype ו-Mammaprint).

בסכמה החדשה, חולה שבעבר הוגדרה כ-T2N0 או T1N1 HER2+ תסווג כעת כסרטן בשלב 1. לא כך היה בעבר, מאחר ובמקרה של מעורבות קשריות לימפה, למשל, לא ניתן היה לקבוע אבחנה של סרטן בשלב 1. עם טיפול, הפרוגנוזה של נשים אלו היא מצוינת.

מומחים בתחום טוענים כי בהחלט היה מקום לערוך שינוי במערכת קביעת שלב הגידול, מאחר והמערכת הקודמת, שהתבססה על סיווג אנטומי, לא הייתה טובה דיו. הם סבורים כי צפויות תוצאות טובות יותר עם המערכת החדשה, עם יתרונות מעשיים לטיפול בחולים.

המסר העיקרי העולה מהנושא הוא כי בהחלט הגיעה העת לשלב סמנים פרוגנוסטיים עם נתונים אנטומיים בקביעת השלב של גידולים ממאירים.  אין ספק כי הדרך עוד ארוכה וצפויה עבודה רבה בנושא, אך נראה כי הדבר צפוי להשתלם בסופו של דבר.

מתוך הכנס השנתי ה-22 מטעם ה-NCCN

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה