שמירה על המלצות לאורח חיים בריא מפחיתה משמעותית את הסיכון לחלות בסרטן (Cancer Epidemiology, Biomarkers & Prevention)

באדיבות האגודה למלחמה בסרטן

סקירת ספרות מקיפה שנערכה על ידי חוקרים מאוניברסיטת אריזונה, קובעת כי היצמדות להמלצות האמריקאיות למניעת סרטן הכוללות הנחיות לתזונה נכונה, הקפדה על פעילות גופנית, הגבלת צריכת אלכוהול ושמירה על משקל גוף תקין, מפחיתה את הסיכון לתחלואה בסוגי סרטן שונים, בעיקר סרטן השד, סרטן רירית הרחם וסרטן המעי הגס בקרב גברים ונשים.

עקב תחלואה ותמותה גבוהה מסרטן בארה”ב, איגוד הסרטן האמריקאי (ACS) ,הקרן הבינלאומית לחקר הסרטן והמרכז האמריקאי לחקר הסרטן (WCRF/AICR), הפיצו הנחיות למניעת סרטן על ידי שמירה על אורח חיים בריא. ההמלצות כוללות תזונה בריאה ועשירה במזון מן הצומח, שמירה על משקל תקין לאורך החיים, אימוץ אורח חיים פעיל והגבלת צריכת האלכוהול.

על מנת לבדוק את היעילות בהיצמדות להנחיות אלו על הפחתת התחלואה והתמותה מסרטן, סקרו החוקרים מסדי נתונים אינטרנטיים רחבים על פי מילות מפתח והעלו 12 מחקרים רלוונטים לסקירה. המחקרים בוצעו בארה”ב, קנדה ואירופה בין השנים 1980-2009, וכללו למעלה מ-1.7 מליון גברים ונשים.7 מהמחקרים העריכו את הקשר בין שמירה על הנחיות ה-ACS וה- WCRF/AICR לבין הסיכון לתחלואה ו/או תמותה מסרטן באופן כללי. 8 מהמחקרים דיווחו על ממצאים בנוגע לתחלואה ותמותה מסרטן השד, 4 מחקרים התייחסו לסרטן המעי הגס ו-3 מחקרים שמו דגש על סרטן רירית הרחם.

לאחר שקלול הנתונים עולה כי היצמדות להנחיות מביאה להפחתה של 10%-61% בסיכון הכללי לתחלואה ולתמותה מסרטן. היצמדות להנחיות הביאה לירידה של 19%-60% בסיכון לתחלואה ותמותה מסרטן השד. הממצאים המובהקים ביותר לגבי סרטן השד נצפו בקרב נשים בנות 50 ומעלה ונשים בגיל המעבר.

ממצאים מובהקים הודגמו גם לגבי הסיכון לחלות בסרטן רירית הרחם וסרטן המעי הגס, אשר הופחתו ב-23%-60% וב-27%-52% בהתאמה, בקרב המקפידים על ביצוע הנחיות ה-ACS וה- WCRF/AIC.

המחקר פורסם בכתב העת Cancer Epidemiology, Biomarkers & Prevention במהדורת יוני, 2016

קישור לתקציר המאמר באנגלית

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

מחלת כבד שומני מטבולי כגורם סיכון למחלת כליה כרונית

מחלת כבד שומני מטבולי כגורם סיכון למחלת כליה כרונית

מקור: Biomedicines
ד"ר דוד טובבין
ד"ר דוד טובבין
אין תגובות|10/12/2025

לשתי המחלות מאפיינים משותפים רבים וביניהם שכיחות גבוהה, גורמי סיכון, מחלות נלוות וסיבוכים כמו השמנה, יתר לחץ דם, סכרת, דיסליפידמיה ומחלת לב וכלי דם וכן הסכנה שבהתפתחות לכדי מחלה סופנית

דעת המומחים לאנדוקרינולוגיה והמלצות האיגוד לרפואת המתבגרים לגבי הטיפול בחסר בויטמין  D בילדים ובמתבגרים (CME)

דעת המומחים לאנדוקרינולוגיה והמלצות האיגוד לרפואת המתבגרים לגבי הטיפול בחסר בויטמין  D בילדים ובמתבגרים (CME)

מערכת האתר
מערכת האתר

חסר בויטמין D נפוץ מאוד בילדים ובמתבגרים באופן גלובלי. בגיל הילדות חסר זה יכול להוביל לרככת, לנכות ואף לתחלואה מסכנת חיים. בעשור השני לחיים מסת העצם גדלה משמעותית ולכן גיל ההתבגרות הינו תקופה קריטית לבריאות העצם בהמשך החיים. מעבר לכך, הידע לגבי השפעותיו הגופניות של ויטמין D שאינן קשורות בבריאות העצם הולך ומתרחב. קיימת חשיבות רבה להקפדה על ערכי ויטמין D תקינים בגיל הילדות וההתבגרות. מוצגות כאן יחד עמדת המומחים באנדוקרינולוגיה מהעיתון expert opinion of endocrinology and metabolism  ונייר העמדה של האיגוד לרפואת המתבגרים, שפורסם בעיתון לרפואת המתבגרים, כדי לסכם את ההמלצות הנוגעות לבירור ולטיפול בחסר בויטמין D בילדים ובמתבגרים.

צריכת מיצים מ-100% פירות ומשקל גופם של ילדים ומבוגרים (JAMA Pediatr)

צריכת מיצים מ-100% פירות ומשקל גופם של ילדים ומבוגרים (JAMA Pediatr)

ד"ר עדי זיו
ד"ר עדי זיו

ד”ר עדי זיו, עורך מדור ילדים, מביא אנליזה וסקירה סיסטמית שפורסמה לאחרונה ב-JAMA PEDIATRICS, ששמה לה למטרה לאחד את המידע הידוע לגבי צריכת מיצים המורכבים מ-100% פירות והבנת ההשפעה של צריכה זו על משקל הגוף בילדים ומבוגרים.

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן