אונקולוגיה

האם צריכת משקאות ממותקים מעלה את הסיכון לממאירויות בדרכי המרה? (J Natl Cancer Inst)

בכתב העת Journal of National Cancer Institute מדווחים חוקרים על ממצאים חדשים, התומכים בהשערה לפיה צריכה רבה של משקאות ממותקים עשויה להוביל לעליה בסיכון לממאירויות בדרכי מרה, בפרט סרטן כיס מרה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי צריכת משקאות ממותקים מובילה לעליה בריכוז סוכר בדם ונקשרה עם עליה במשקל וסוכרת מסוג 2, כולם נקשרו עם התפתחות ממאירויות בדרכי מרה. כעת הם בחנו את ההשערה כי צריכת משקאות ממותקים מלווה בסיכון מוגבר לממאירויות בדרכי מרה.

המחקר הפרוספקטיבי כלל 70,832 מבוגרים בשבדיה (55.9% גברים, גילאי 45-83 שנים) ממדגמי Swedish Mammography Cohort ו-Cohort of Swedish Men, ללא אבחנה של סוכרת או ממאירות בתחילת הדרך. כל המשתתפים השלימו שאלוני תזונה והיארעות ממאירויות בדרכי מרה נקבעה על-פי מאגרי רישום סרטן בשבדיה.

במהלך מעקב ממוצע של 13.4 שנים זוהו 127 מקרים של ממאירויות חוץ-כבדיות בדרכי מרה (כולל 71 מקרים של סרטן כיס מרה) ו-21 ממאירויות תוך-כבדיות בדרכי מרה. לאחר תקנון לגורמי סיכון אחרים, בנשים וגברים בקטגוריה העליונה של צריכת משקאות ממותקים ומשקאות עם ממתיקים מלאכותיים, החוקרים זיהו עליה מובהקת סטטיסטית בסיכון לממאירויות חוץ-כבדיות בדרכי מרה וסרטן כיס מרה. יחסי הסיכון לצריכת שני משקאות ומעלה ביום, בהשוואה לאלו שלא צרכו כלל משקאות ממותקים, עמדו על 1.79 לממאירויות חוץ-כבדיות בדרכי המרה ו-2.24 לסרטן כיס המרה. יחס הסיכון המקביל לממאירויות תוך-כבדיות בדרכי מרה עמד על 1.69.

החוקרים מסכמים וכותבים כי הממצאים תומכים בקשר בין צריכת משקאות ממותקים ובין סיכון מוגבר לממאירויות בדרכי מרה, בפרט סרטן כיס מרה.

J Natl Cancer Inst. 2016;108(10)

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה