אונקולוגיה

הודעתו של השחקן בן סטילר מציתה שוב את הדיון בנושא בדיקות PSA

הודעתו של השחקן האמריקאי בן ה-48, בן סטילר, לפיה קיבל טיפול לסרטן הערמונית וכי בדיקת PSA (Prostate Specific Antigen) הצילה את חייו, הציתה שוב את הדיון בנושא חשיבות בדיקת PSA כסקר לסרטן הערמונית.

במאמר מערכת ובראיון ברדיו סטילר עודד גברים להשלים את בדיקת הדם כסקר לסרטן ערמונית, עם השלמת בדיקה ראשונה כבר בשנות הארבעים לחייהם. מאחר ומדובר בידוען, הידיעה הנ”ל התפשטה במהירות לכלי התקשורת, עם התייחסויות שונות בנוגע לבדיקות PSA.

במסגרת הדיון הער, חלק מהאורולוגים קוראים להשבת בדיקות PSA ותומכים בגישה של בדיקת בסיס בגיל העמידה (כפי שהציע סטילר), בעוד שרופאים אחרים מזכירים לציבור את חסרונות הבדיקה והנזקים האפשריים.

עם זאת, כל המומחים שהתייחסו לנושא מסכימים כי קשה מאוד לקבוע אם בדיקת PSA הצילה את חייו של מישהו טענה המהווה חלק מהדרמה סביב הודעתו של השחקן.

המומחים מסבירים כי כמעט ולעולם לא ניתן לקבוע במטופל נתון אם אבחנה מוקדמת וטיפול הצילו את חייו, או שמא מדובר היה בטיפול יתר. מה שכן ידוע, ברמת האוכלוסיה, הוא שבדיקת PSA בגיל 55 ובאופן תקופתי לאחר מכן, עשויה להפחית את הסיכון היחסי לתמותה עקב סרטן ערמונית בהיקף של כ-21% לאחר אחת עשרה שנים.

הסיפור של בן סטילר אינו חריג, גברים רבים שישלימו בדיקת PSA יאובחנו בסופו של דבר כחולי סרטן ערמונית ויאמינו כי בדיקת הסקר הצילה את חייהם. עם זאת, מרבית הגברים עם סרטן ערמונית, כולל אלו שאינם מאובחנים ואינם מטופלים, לא ימותו של מחלה זו.

מנגד, גם עם בדיקות סקר זהירות, חלק מהגברים ימותו עקב ממאירות אגרסיבית. מסיבה זו אף ארגון בריאות גדול לא המליץ על השלמת הבדיקה בכלל הגברים. בדיקת ה-PSA עשויה להיות שימושית, אך אינה מושלמת, אפילו לא קרוב לכך.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה