אונקולוגיה

הקפאת ביציות עשויה לסייע בשימור פוריות בבנות המיועדות לטיפול כימותרפי (Pediatrics)

במאמר שפורסם בכתב העת Pediatrics מדווחים חוקרים מאיטליה כי הקפאת ביציות עשויה לשמש כאמצעי יעיל לשימור פוריות בחלק מהבנות לפני גיל התבגרות ומתבגרות צעירות, המיועדות לטיפול כימותרפי.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בבנות צעירות עם סרטן, האפשרות היחידה לשימור פוריות בעת האבחנה היא הסרה ניתוחית והקפאת חלק מקורטקס השחלה. למרות שמדובר בגישה מאוד מומלצת בבנות אלו, הטכניקה עדיין ניסיונית עם עדויות מוגבלות התומכות בהצלחתה.

החוקרים מדווחים על אישה צעירה ששרדה שתי מחלות ממאירות וניסתה להקפיא את הביציות בגיל 22 שנים. החולה פיתחה מחלת הודג’קין בגיל 13 שנים וטופלה בהצלחה בהקרנות למיצר וכימותרפיה. שמונה שנים מאוחר יותר היא אובחנה עם סרקומה סינוביאלית של הריאה השמאלית, בסמוך לשדה הקרינה, והשלימה הסרה ניתוחית וכימותרפיה.

בשנה שלאחר מכן, בגיל 22 שנים, הסמנים לרזרבה שחלתית הצביעו על רזרבה ירודה אך קיימת. בשלב זה היא לא תכננה היריון טבעי בתקופה הקרובה ובחרה להשלים הקפאת ביציות. לאחר שלושה מחזורי גירוי שחלתי, הוקפאו 16 ביציות בשלב מטאפזה II ושלוש ביציות בשלב מטאפזה I בעלות כוללת של 12,330 יורו.

על-בסיס נתונים קודמים אודות יעילות הקפאת ביציות (4.5-12% לביצית מחוממת) ובנוכחות 16 ביציות בשלב מטאפזה II, הסיכוי להיריון נע סביב 52-87%.

העדויות מתיאור מקרה זה בהחלט אינן מספיקות בכדי להסיק מסקנות ברורות בנושא. עם זאת, יש מקום לערוך דיון עם הבנות וקרובי משפחתן בעת אבחנת ממאירות , לפחות במקרים בהם צפויה חשיפה לטיפול אונקולוגי בסיכון נמוך או בינוני לפגיעה שחלתית.

דרושים מחקרים נוספים להגדרת ההתוויות, היעילות ומאזן עלות-תועלת ובטיחות גישה זו.

Pediatrics 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה