אונקולוגיה

אז כמה באמת סובלים מתופעות לוואי עקב טיפול בסטטינים ? סקירה מקיפה ב-LANCET מנסה לתת תשובה חד משמעית (Lancet)

סקירת נתוני בטיחות ויעילות תרופות ממשפחת סטטינים נועדה לסייע לרופאים ולמטופלים לקבל החלטה מושכלת בנושא שנוי במחלוקת ופותחת פצעים ישנים.

השליש הראשון של הסקירה מתמקד בפן האקדמי ויתרונות ומגבלות עדויות ממחקרים לא-אקראיים, אך בהמשך המסמך דנים הכותבים בתועלת של סטטינים, שלא זכתה להערכה מספקת, אל מול הסיכונים הכרוכים בטיפול להם ניתן דגש מופרז.

הכותבים טוענים כי אותה תופעת “אי-סבילות” לטיפול בסטטינים המתועדת בעד 20% מהחולים אינה זוכה לתמיכה של עדויות בקנה מידה גדול ממחקרים אקראיים כאשר לדברי החוקרים, הטיפול בסטטינים נמצא לא פחות בטוח ממתן פלסבו.

מהחישובים שערכו החוקרים ערולה כי הטיפול ב-10,000 חולים למשך חמש שנים בסטטינים יעילים דוגמת Atorvastatin במינון 40 מ”ג ביום צפוי להוביל לכחמישה מקרים נוספים של כאבי שרירים (אחד מאלו יתקדם לרבדומיוליזיס), 50-100 מקרים של סוכרת ו-5-10 מקרים של אירוע מוחי המורגי.

במהלך שנה וחצי החוקרים עבדו על הסקירה בנסיון לעשות סדר בנוגע לטיפול בסטטינים. המחלוקת באשר לאי-סבילות של סטטינים ושיעורי מיופתיה צצה רק ב-2-3 שנים האחרונות כאשר יצרנים החלו לשיווק תרופות חדשות ויקרות יתר להפחתת רמות כולסטרולף דוגמת מעכבי PCSK9 לחולים המסווגים ככאלו שאינם סובלים את הטיפול בסטטינים.

הכותבים מסבירים כי יש דיווחים במימון חברות תרופות אודות אי-סבילות לסטטינים, דוגמת דו”ח ה-European Atherosclerosis Society שקיבל מימון מיצרני מעכבי PCSK9, ולמעשה המפגשים תואמו על-ידי גוף מסחרי במימון היצרנים.

הכותבים מציינים כי כל השפעה שלילית של תופעות לוואי של סטטינים על אירועים וסקולאריים מג’וריים נלקחה בחשבון בהערכות התועלת האבסולוטית של הטיפול התרופתי. התועלת הנ”ל תלוי בסיכון האבסולוטי של המטופל לאירועי טרשת עורקים והפחתה אבסולוטית בריכוז LDL, אך ניתן לצפות כי חמש שנות טיפול בסטטינים המביאים להפחתת רמות LDL ב-2 מילימול/ליטר (77 מ”ג/ד”ל) ימנעו אירוע וסקולארי מג’ורי בכ-1,000 מבין 10,000 חולים המקבלים את הטיפול למניעה שניונית וב-500-10,000 מטופלים במסגרת מניעה ראשונית, עם צפי לתועלת גדולה יותר עם טיפול ממושך בסטטינים.

בעוד שחלק גדול מתופעות הלוואי (דוגמת מיופתיה) הן הפיכות ללא השפעה שיירית עם הפסקת סטטינים, ההשפעות של התקפי לב ואירועים מוחיים הן לעיתים קרובות בלתי-הפיכות.

Lancet 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה