אונקולוגיה

חשיבות חוות דעת שניה של נוירו-רדיולוגים אונקולוגים לבדיקות הדמיה (Cancer)

מנתונים שפורסמו במהלך ספטמבר בכתב העת Cancer עולה כי באבחנת סרטן וקביעת שלב המחלה, חוות דעת שניה של בדיקות הדמיה מוחיות ע”י נוירו-רדיולוגים אונקולוגים עשויה לצמצם טעויות, לשפר טיפול בחולים ואף לחסוך בעלויות הרפואיות.

מדובר במחקר רטרוספקטיבי שכלל 283 בדיקות CT ו-MRI של חולים עם סרטן, שכללו 55 מקרים (19%) עם הבדלים בין הדיווח החיצוני הראשוני ופרשנות חוות דעת שניה.

נוירו-רדיולוג אונקולוג מבוגרים, נוירו-רדיולוג אונקולוג ילדים ומנתח ראש-צוואר בחנו כל אחד זוג דיווחים סותרים על-פי תחום ההתמחות שלהם, גיל המטופל וסוג הבדיקה שבוצעה. הרופאים לא היו מודעים למקור כל דיווח ותיעדו אם ההבדלים בדיווחים עשויים היו להוביל לשינוי בטיפול בחולים ו/או בשלב המחלה.

הסקירה כללה 127 גברים ו-125 נשים עם בדיקות הדמיה שנשלחו ל-MKSCC מ-154 מרכזים שונים. חציון גיל המטופלים עמד על 60 שנים. כל החולים השלימו הערכת חוות דעת שניה בין נובמבר 2012 ועד אפריל 2013 ע”י נוירו-רדיולוגים אונקולוגים ב-MKSCC.

מרבית בדיקות ההדמיה (77%) היו בדיקות MRI, בעיקר של עמוד השדרה והמוח. בדיקות CT היוו 21% מבדיקות ההדמיה, כאשר הבדיקות הנפוצות ביותר כללו הערכת עמוד-שדרה ורקמות רכות.

מבין 283 המקרים שענו על קריטריוני המחקר, זוהו 55 בדיקות עם תוצאות סותרות (19%), מתוכן 87% היו בדיקות MRI, 13% היו בדיקות CT. החוקרים התמקדו ב-55 המקרים הללו, שנבחנו ע”י נוירו-רדיולוג אונקולוג מבוגרים, נוירו-רדיולוג אונקולוג ילדים, ומנתח ראש-צוואר, בהתאם לתחום מומחיותם.

מהתוצאות עולה כי הטיפול בחולים ו/או שלב המחלה היו עשויים להיות שונים ב-42 מבין 283 מקרים (15%) על-בסיס הבדלים בדיווח.

מעקב מספק היה זמין עבור 34 מבין 42 מקרים (83%); חוות הדעת השנייה הייתה נכונה ב-100% מהמקרים (35 מבין 35 מקרים).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי חוות דעת שניה של בדיקות הדמיה מוחית במרכזי סרטן ייעודיים הינה מדויקת יותר ובעלת חשיבות בצמצום טעויות באבחון וטיפול בחולים אונקולוגים.

Cancer. 2016;122:2708-2714

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה