אונקולוגיה

האם פעילות גופנית מבטלת את הקשר בין זמן ישיבה ובין תמותה? (Lancet)

מאת ד”ר אלינור מוסרי-בריסקין

אורח חיים יושבני (sedentary life style) נקשר עם סיכון מוגבר למחלות כרוניות ותמותה. עם זאת, לא הוכח באופן מובהק כי פעילות גופנית אכן מפחיתה או מבטלת את הסיכון הכרוך בישיבה ממושכת. במטה-אנליזה שפורסמה ברשת ב 27.6.2016 ב- Lancet נבדק הקשר בין אורח חיים יושבני ופעילות גופנית על תמותה.

במחקר המטה-אנליזה בוצע חיפוש בשישה מאגרי מידע (Pubmed, PsycINFO, Embase, Web of Science, Sport Discus, Scorpus) מתחילת קיום מאגרי המידע ועד אוקטובר 2015, למחקרי עוקבה פרוספקטיבים עם מידע על זמן ישיבה ו/או צפייה בטלויזיה, ומידע על פעילות גופנית, וכן דיווח על תמותה מכל סיבה, תמותה קרדיווסקולרית ותמותה כתוצאה מסרטן השד ומסרטן המעי הגס.  למחקר נכנסו 16 מחקרים. ב-13 מחקרים היה מידע על זמן ישיבה ותמותה מכל סיבה, והם כללו 1,005,791 משתתפים. בהשוואה לקבוצת הביקורת (ישיבה < 4 שעות ביום ורמת פעילות גבוהה ביותר > 35.5 MET-h לשבוע), התמותה היתה גדולה ב 12-59% עבור הקבוצה עם רמות הפעילות הנמוכות ביותר. HR 1.12, CI 1.08-1.16, עבור הקבוצה בה דווח על ישיבה < 4 שעות ביום ורמת הפעילות השניה ברמתה (< 16MET-h לשבוע). HR 1.59, CI 1.52-1.66 עבור הקבוצה בה דווח על ישיבה > 8 שעות ביום ורמת הפעילות היתה הנמוכה ביותר (< 2.5MET-h לשבוע).

זמן הישיבה לא היה קשור בתמותה מכל סיבה בקבוצה האקטיבית ביותר. בהשוואה לקבוצה הביקורת, לא היה סיכון מוגבר לתמותה מכל סיבה בקבוצה עם רמת הפעילות הגבוהה ביותר (> 35.5MET-h) ואשר דיווחה ישיבה > 8 שעות ביום. (HR 1.04 CI 0.99-1.1). לעומת זאת, בקבוצה שדיווחה ישיבה מעטה (< 4 שעות ביום) אך היתה גם פעילה במידה המועטה ביותר (< 2.5METS-h לשבוע) נצפתה תמותה גבוהה יותר (HR 1.27, CI 1.22-1.31).

6 מחקרים דיווחו על זמן צפייה בטלויזיה. (N=465,450, 740 מקרי תמותה). על פי האנליזה, צפייה בטלויזיה יותר מ-3 שעות היתה קשורה בעליה בתמותה, ללא קשר לפעילות גופנית. זאת למעט הקבוצה שדיווחה על הרמה הגבוהה ביותר של פעילות גופנית, שם התמותה היתה מוגברת רק באנשים אשר צפו בטלויזיה יותר מ-5 שעות (HR 1.16, CI 1.05-1.28).

מסקנת המחקר היתה שרמה גבוהה של פעילות גופנית (60-75 דקות ביום) מבטלת את העליה בסיכון לתמותה הקשורה בישיבה ממושכת. רמה זו של פעילות ממתנת אך לא מבטלת את הסיכון שנקשר בצפיה בטלויזיה.

מחקר זה תומך בחשיבות הפעילות גופנית, ובעיקר באוכלוסיה ההולכת ומתרחבת אשר חיה אורח חיים יושבני.

הערכת המערכת: למעשה במחקר זה נרמז כי אנשים אשר יושבים שעות רבות ביום מכורח עבודתם, יכולים למתן או לבטל את הסיכון הנובע מכך, על ידי הגברת הפעילות הגופנית אותה הם מבצעים לאחר שעות העבודה. המחקר מדגיש פעם נוספת את חשיבותה של פעילות גופנית לבריאותנו.

מתוך Lancet, 27.7.2016:
Does physical activity attenuate, or even eliminate, the detrimental association of sitting time with mortality? A harmonised meta-analysis of data from more than 1 million men and women

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה