אונקולוגיה

ההשפעה הפסיכולוגית ארוכת טווח של הליכי תלונה על רופאים (BMJ)

תלונות מטופלים כנגד רופאים ותהליכי הערכת התלונות משפיעים באופן משמעותי על מצבם הפסיכולוגי של הרופאים ועשויים להוביל לרפואה מתגוננת, כך עולה מתוצאות סקר חדש, שפורסמו בכתב העת BMJ.

החוקרים השלימו מחקר המבוסס על סקר חתך של חברים באיגוד ה-BMA (British Medical Association) והציגו מספר שאלות: (1) נסה לסכם כמיטב יכולתך את החוויה שלך עם הליכי תלונה וכיצד הדבר גרם לך להרגיש. (2) מהם ההיבטים המטרידים ביותר של התלונה?. (3) מה תשפר במערכת התלונות?

הסקר נשלחה ליותר מ-95,000 רופאים והתקבלו תשובות מקרוב ל-11,000 משתתפים (11.4%). מבין אלו, 6,146 דיווחו על הליכי תלונה בהווה או בעבר ו-3,417 (31.3%) מהמשיבים השיבו לשתי השאלות הראשונות. החוקרים בחרו באקראי 1,000 תשובות לניתוח הנתונים. מכלל המשיבים, 93 השיבו לשאלה השלישית.

מהתוצאות עולה כי רופאים לעיתים קרובות חשים חסרי כוח, במצוקה נפשית ותחושות שליליות הן כלפי אלו המנהלים את התלונות והן כלפי המתלוננים עצמם. רבים חשים כי לא קיבלו תמיכה הולמת, חששו מההשלכות וכי התלונות אינה הוגנת. ההיטבים המלחיצים ביותר כללו את המשך הארוך והמהלך הלא-צפוי של התלונה, תקשורת לקויה ותחושה כי התהליך מוטה לטובת המתלוננים. רבים דיווחו כי לאחר התלונה שינו את גישתם לרפואה מתוגננת או שקלו החלפת קריירה.

הרופאים הציעו כי יש להקפיד על שקיפות רבה יותר בתהליכים אלו, עם ניהול נכון של הליך התלונה, הגבלת התהליך בזמן והקפדה על דו-שיח פתוח עם המתלוננים ומדיניות התמודדות עם תלונות שונות. חלק חשו כי הרופאים נדרשים לתמיכה נרחבת יותר.

לסיכום, מהנתונים עולה כי תלונות משפיעות באופן משמעותי על הבריאות הפסיכולוגית של רופאים ומלווים בגישות רפואה מתוגננת. דבר זה אינו מועיל לטיפול בחולים. לשיפור הפרוצדורות, רופאים מציעים על תהליכים פשוטים, מוגבלים בזמן ושקופים יותר.

BMJ

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה