אונקולוגיה

האם טיפול ב-Ipilimumab או Nivolumab מעלה את הסיכון לדלקות מפרקים שיוגרן? (Ann Rheum Dis)

בחלק מחולי הסרטן המטופלים בתרופות ממשפחת  ICI (Immune Checkpoint Inhibitor), Ipilimumab (יירבוי) ו/או Nivolumab (אופדיבו) תתכן עליה בסיכון להתפתחות מחלות מפרקים דלקתיות ותסמונת שיוגרן, כך מזהירים חוקרים מארצות הברית במאמר שפורסם בכתב העת Annals of the Rheumatic Diseases.

החוקרים מדווחים על תוצאות מחקר בחולים שטופלו במרפאות ראומטולוגיות במרכז Johns Hopkins בין 2012-2016, כאשר התמקדו בחולים עם תסמינים ראומטולוגים חדשים בהקשר של הטיפול בתרופות אלו לממאירויות סולידיות.

החוקרים זיהו 13 חולים שטופלו ב-ICI ופיתחו תסמינים ראומטלוגיים חריגים על-רקע אימוני. גיל המשתתפים הממוצע עמד על 58.7 שנים והחולים קיבלו את הטיפול התרופתי כנגד גידולים שונים, כולל מלנומה, NSCLC (Non-Small Cell Lung Cancer), SCLC (Small Cell Lung Cancer) ו-RCC (Renal Cell Carcinoma). משטרי הטיפול בתרופות אלו כללו טיפול מונותרפי ב-Nivolumab או Ipilimumab כטיפול מונותרפי (5 חולים), או משלב של שתי התרופות (8 חולים).

תשעה מבין 13 החולים פיתחו מחלת מפרקים דלקתית, ארבעה חולים עם אישור לסינוביטיס בבדיקות הדמיה וארבעה חולים עם נוזל סינוביאלי דלקתי. ארבעה חולים פיתחו תסמונת שיוגרן עם ירידה חמורה בתפקוד בלוטות הרוק.

אירועים חריגים אחרים על-רקע אימוני כללו דלקת ריאות, דלקת מעי, דלקת כליות אינטרסטיציאלית ודלקת של בלוטת התריס. נוגדנים מסוג ANA (Antinuclear Antibodies) היו חיוביים ב-5 מבין 13 חולים. כל 13 החולים שטופלו בקורטיקוסטרואידים עם תגובה משתנה. שני חולים טופלו ב-Methotrexate ובמעכבי TNF (Tumor Necrosis Factor) בשל מחלת מפרקים דלקתית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי עם העליה בהיקף השימוש בתרופות ממשפחת ICI למגוון ממאירויות, צפויים להופיע מקרים חדשים של הפרעות ריאומטיות. הם קוראים להשלים מחקרים נוספים להערכת המנגנונים, זיהוי גורמי סיכון ואלגוריתם לניהול מקרים אלו.

Ann Rheum Dis. Published online June 15, 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה