אונקולוגיה

מה בין השמנה ובין אגרסיביות סרטן ערמונית ותמותה? (מתוך כנס ה-EOS)

בגברים שמנים סיכון מוגבר לממאירות ערמונית אגרסיבית, בדרגה-גבוהה וכן סיכון מוגבר לתמותה עקב סרטן ערמונית, בהשוואה לגברים עם מדד מסת גוף והיקף מותניים תקינים, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו במהלך כנס ה-European Obesity Summit.

מדגם המחקר כלל למעלה מ-140,000 גברים משמונה מדינות והדגים קשר לינארי בין מדד מסת גוף והיקף מותניים ובין סרטן ערמונית בדרגה-גבוהה ותמותה עקב סרטן ערמונית, עם עליה בסיכון בהיקף של למעלה מ-10% עם כל עליה הדרגתית בהשמנה.

מדגם המחקר כלל 141,896 גברים, בגיל ממוצע של 52 שנים, מאיטליה, ספרד, בריטניה, הולנד, יוון, גרמניה, שבדיה ודנמרק, שלקחו חלק במחקר European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition.

החוקרים אספו נתונים אודות גובה, מדד מסת גוף והיקף מותניים וקבעו את הסיכון לסרטן ערמונית ותמותה עקב סרטן ערמונית, לאחר תקנון לרמת השכלה, עישון, מצב משפחתי, סוכרת ופעילות גופנית.

במהלך מעקב ממוצע של 14 שנים תועדו 7,022 מקרים של סרטן ערמונית, 740 מקרים של סרטן ערמונית בדרגה גבוהה ו-931 מקרי תמותה עקב סרטן ערמונית.

הסיכון לכל דרגות סרטן ערמונית היה נמוך משמעותית בקרב גברים בחמישון העליון של מדד מסת הגוף, בהשוואה לאלו בחמישון התחתון, עם יחס סיכון של 0.90, ובקרב גברים עם היקף מותניים בחמישון העליון בהשוואה לתחתון, עם יחס סיכון של 0.92.

עם זאת, בגברים בחמישון העליון של מדד מסת הגוף תועדה מגמה של עליה בסיכון לסרטן ערמונית בדרגה גבוהה, בהשוואה לאלו בחמישון התחתון, עם יחס סיכון של 1.30, וסיכון מוגבר משמעותי לתמותה עקב סרטן ערמונית, עם יחס סיכון של 1.35.

בהשוואת החמישון העליון של היקף המותניים, אל מול החמישון התחתון, לווה בסיכון מוגבר משמעותית לסרטן ערמונית בדרגה גבוהה (יחס סיכון של 1.46) ותמותה עקב סרטן ערמונית (יחס סיכון של 1.55).

החוקרים מצאו כי עליות אלו בסיכון תורגמו לעליה של 10% בסיכון לסרטן ערמונית בדרגה גבוהה לכל עליה של 5 ק”ג למטר בריבוע במדד מסת הגוף ועליה של 13% בסיכון לכל עליה של 10 ס”מ בהיקף המותניים.

בנוסף, כל עליה של 5 ק”ג למטר בריבוע במדד מסת הגוף לוותה בעליה של 14% בסיכון לסרטן ערמונית פטאלי, בעוד שכל עליה של 10 ס”מ בהיקף המותניים לוותה בעליה של 18% בסיכון לתמותה עקב סרטן ערמונית.

החוקרים מדווחים עוד כי הסיכון לסרטן ערמונית בדרגה גבוהה ותמותה עקב סרטן ערמונית היה מוגבר משמעותית בגברים גבוהים יותר.

מתוך כנס ה-EOS

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה