אונקולוגיה

טיפול פרוביוטי עשוי להגן מפני Clostridium difficile בחולים מאושפזים תחת טיפול אנטיביוטי (מתוך ה-DDW)

מתוצאות מטה-אנליזה חדשה עולה כי בחולים מאושפזים תחת טיפול אנטיביוטי, מתן פרוביוטיקה עשוי לספק הגנה מפני זיהום ב-Clostridium difficile. לדברי החוקרים, העדויות הזמינות תומכות מאוד בבטיחות ויעילות טיפול פרוביוטי, עם הפחתת הסיכון ל-C. difficile בהיקף של למעלה מ-50% בחולים מאושפזים תחת טיפול אנטיביוטי.

החוקרים ערכו סקירה ספרותית וזיהו 19 מחקרים שפורסמו בין 1989-2016, עם סך כולל של 6,942 מבוגרים מאושפזים שנטלו טיפול אנטיביוטי וחולקו לטיפול פרוביוטי או פלסבו למניעת זיהום ב-C. difficile.

מהנתונים עולים הבדלים משמעותיים בהיארעות הזיהום בין קבוצת הטיפול הפרוביוטי (1.5%) לעומת קבוצת הפלסבו (3.5%). הבדלים אלו מעידים על ירידה אבסולוטית של 2% בסיכון ומספר נדרש לטיפול של 50 מטופלים למניעת זיהום אחד.

הממצאים מעידים על יעילות ניכרת של טיפול פרוביוטי למניעת זיהום ב-C. difficile (יחס סיכון של 0.41). היעילות הרבה ביותר של טיפול פרוביוטי תוארה במחקרים עם ההיארעות הגבוהה ביותר של הזיהום החיידקי.

בניתוח לפי תתי-קבוצות לא מצאו החוקרים הבדלים בזני פרוביוטיקה, פורמולות או מינוני הטיפול, אך זיהו חשיבות למועד מתן פרוביוטיקה.

הסיכון היחסי הכולל לזיהום עמד על 0.41, אך כאשר טיפול פרוביוטי ניתן בתוך יומיים ממתן מנת טיפול אנטיביוטי ראשונה, הסיכון פחת ל-0.32. כאשר הטיפול ניתן מעבר ליומיים הראשונים, הירידה בסיכון הייתה קטנה יותר משמעותית. החוקרים מציינים כיייתכן והממצאים השליליים במחקר PLACIDE נובעים מכך שהמשתתפים קיבלו את הטיפול מעבר ליומיים הראשונים לאחר התחלת הטיפול האנטיביוטי.

יש דיווחי מקרים על אירועים אפשריים של אלח-דם על-רקע טיפול פרוביוטי, אך לא תוארו מקרים כאלו באף אחד מהמחקרים שנכללו בסקירה. האירועים החריגים היו דומים בקבוצת הפלסבו וקבוצת הטיפול הפרוביוטי (סיכון יחסי של 0.97).

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לזהות את המינון האופטימאלי, משך הטיפול והזנים; עם זאת, באופן אישי הם ממליצים על זני Saccharomyces boulardi ו-Lactobacillus GG (זנים מעורבים).

טיפול פרוביוטי נמצא הכי יעיל באלו בגילאי 65 שנים ומעלה, וזו האוכלסויה בסיכון גבוה לזיהום ותוצאות גרועות עקב הזיהום.

מתוך ה-DDW (Digestive Disease Week)

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה