אונקולוגיה

ההבדלים בין ממאירויות על-רקע דלקת מעי גס ובין ממאירויות ספוראדיות של מעי גס ורקטום (Gastroenterology)

מנתונים גנומיים עולים הבדלים בין ממאירויות על-רקע דלקת מעי גס ובין ממאירויות ספוראדיות של מעי גס ורקטום וממאירויות על-רקע מחלת קרוהן וקוליטיס כיבית, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם בכתב העת Gastroenterology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ממאירויות על-רקע דלקת מעי גס הינה סיבוך חשוב במיוחד של מחלת מעי דלקתית, מאחר ולעיתים קרובות ממאירויות אלו מאובחנות בשלב מתקדם, עם מחלה מתקדמת מקומית או גרורתית. בניגוד לממאירויות מעי גס ורקטום ספוראדיות נפוצות יותר, שמקורן מפוליפים, עשוי להיות קשה לזהות נגעים דיספלסטיים קדם-ממאירים או ממאירויות מוקדמות על-רקע דלקת מעי גס בחולים עם מחלת מעי דלקתית.

החוקרים השלימו ניתוח גנומי של 29 חולים עם קוליטיס כיבית ו-18 חולים עם מחלת קרוהן, כולל 43 גידולים ראשוניים וארבעה גידולים גרורתיים.

שינויים גנומיים ב-TP53, IDH1 ו-MYC היו נפוצים יותר משמעותית ומוטאציות ב-APC היו פחות נפוצות משמעותית בהשוואה למדווח בממאירויות ספוראדיות של מעי גס ורקטום.

החוקרים כותבים כי הם זיהו שינויים גנומיים העשויים לשמש כיעד טיפול ב-36% מהחולים עם ממאירויות על-רקע דלקת מעי גס. אלו כללו מוטאציות ב-IDH1 R132, אמפליפיקציה של FGFR1, FGFR2 ו-ERBB2 ומוטאציות המקודדות ל-BRAF V600E ו-EML4-ALK Fusion Protein. שינויים ב-IDH1 ו-APC היו נפוצים יותר משמעותית בממאירויות על-רקע דלקת מעי גס מחולים עם מחלת קרוהן מאשר קוליטיס כיבית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי שינויים גנטיים רבים שזוהו בחולים עם ממאירויות מעי גס על-רקע דלקת מעי גס עשויים לשמש כיעדים לטיפול.

Gastroenterology 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה