אונקולוגיה

טיפול פליאטיבי מיועד גם למתבגרים ומבוגרים צעירים החולים בסרטן (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-AAHPM)

חולים צעירים עם מחלות ממאירות דומים מאוד לחולים מבוגרים עם מחלות אלו, למעט העובדה כי לצעירים פחות יכולות כלכליות והם מביעים עניין רב יותר בתפקוד המיני, עדיין מתגוררים עם הוריהם, או מגדלים בעצמם ילדים קטנים. לאור צרכים ייחודים אלו ואחרים בקרב מתבגרים ומבוגרים צעירים, יש חשיבות רבה לטיפול פליאטיבי באוכלוסיה זו, כך מסבירים חוקרים בכנס השנתי מטעם ה-American Academy of Hospice and Palliative Medicine.

חולי סרטן צעירים בגילאי 15-39 שנים נופלים לעיתים קרובות לפער בין אונקולוגיית ילדים ואונקולוגיית מבוגרים. בחולים אלו, אין תכניות טיפול וטיפול פליאטיבי המותאמות לצרכיי אוכלוסיה זו.

מבחינה קלינית, גידולים ממאירים הפוגעים בקבוצת גיל זו הם לעיתים קרובות אגרסיביים ונובעים משינויים גנטיים. חולים צעירים יותר צפויים לשנים ארוכות יותר של התמודדות עם ההשלכות של טיפולים לממאירויות. הצרכים הפסיכוסוציאליים שלהם שונים, מאחר והם בתקופת מעבר בחייהם. רבים הם רווקים ובמקרים אחרים מדובר במשפחות צעירות.

טיפול פליאטיבי עשוי לסייע לחולים אלו להתמודד עם האתגרים הגופניים, פסיכולוגיים ומעשיים במהלך ההתבגרות והבגרות המוקדמת. טיפול פליאטיבי מתאים היטב לחולים אלו.

חולים צעירים עשויים גם להיות פחות יציבים כלכלית, בהשוואה לחולים מבוגרים יותר. חלקם מתבססים על הוריהם, אך אחרים אינם יכולים לשלם את החשבונות או לתמוך בילדיהם, מאחר ואינם יכולים לעבוד. יש להם הרבה פחות משאבים להתמודד עם הצרכים שלהם.

סוגיה חשובה נוספת הנוגעת לחולים בקבוצת גיל זו היא הצורך לעודד גמישות בטיפול בחולים אלו. מה שנראה לא-רציונאלי (דוגמת פספוס פגישות או חוסר היענות לטיפול תרופתי) עשוי להיות רציונאלי לצעירים עם מחלה ממארת. גמישות בטיפול עשויה לכלול לוח זמנים של טיפול סביב אירועים חברתיים, דוגמת נשף סיום או רסיטל של הילד, דבר העשוי לשפר את ההיענות לטיפול ולהפחית היקף פספוס ביקורים.

עוד סוגיה חשובה נוגעת לייעוץ בנושאי צריכת אלכוהול וחומרים אסורים. בסופו של דבר, חשוב לבנות מערכת יחסים ארוכת-טווח ותומכת עם המתבגר או המבוגר הצעיר, מאחר ובשלב מאוחר יותר בחייהם, חלק גדול מהם יידרש לטיפול נוסף בממאירות שניה והישנות.

מתוך הכנס השנתי מטעם ה-AAHPM

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה