אונקולוגיה

ירידה מובהקת בדיוק האבחנות של מטופלים המתנהגים באופן בעייתי (BMJ Quality and Safety )

שני מחקרים חדשים מה-BMJ Quality and Safety מצביעים על ירידה מובהקת בדיוק האבחנות ן במצבים שבהם הרופאים ניצבים מול מטופלים ”קשים”, וזאת ללא תלות בזמן שהוקדש לאבחנה או למורכבות המקרה.

במחקר הראשון הוצגו 6 מקרים שונים שכללו התנהלות מופרעת או נורמלית של מטופלים. אלה כללו דרישות תכופות, התנהגות אגרסיבית, הבעת ספק ביכולת הרופא לטפל, התעלמות מהמלצות הרופא, הצגת ציפיות נמוכות והצגת עצמית של חוסר ישע מוחלט.

האבחנות הוגדרו כפשוטות או מורכבות. אבחנות פשוטות כללו דלקת ריאות שנרכת בקהילה, תחסיף ריאתי ו-meningoencephalitis . אבחנות  מורכבות כללו היפר-תירואידזם, דלקת תוספתן , ודלקת לבלב אקוטית על רקע אלכוהול.

המחקר כלל 63 מתמחים ברפואת משפחה. המשתתפים התבקשו לתת אבחנה ראשונית מהירה ולאחר מכן לקבוע אבחנה מבוססת יותר.

התוצאות הראו שממוצע הציון של דיוק האבחנה היו נמוכות באופן מובהק במטופלים הבעייתיים בהשוואה למטופלים הנורמליים, ללא תלות במורכבות המקרה (0.54 מול 0.64, P= .017) .  הסיכוי לאבחנה שגוייה בקרב המטופלים הבעייתיים  היה גדול יותר ב-42% בהשוואה למטופלים ”תקינים”. כצפוי, שיעור האבחנה הנכון היה גבוה יותר בקרב המקרים הפשוטים יותר.  ממצא מעניין נוסף הראה שהרופאים השקיעו זמן שווה לצורך האבחנה במטופלים הבעייתיים והנורמליים.

הדיוק באבחנה השתפר קלות כאשר הרופאים התבקשו לחזור ולבחון את המקרים, ללא תלות בהתנהגות המטופל. עם זאת, הדיוק היה עדיין גדול יותר עבור מטופלים שהוגדרו כנורמליים.

במחקר השני שבוצע ע”י אותה קבוצת חוקרים נועד להציג טוב יותר את המכניזם של אבחנות שגויות במטופלים בעייתיים. במחקר זה השתתפו 74 מתמחים בשנה ראשונה ושנייה ברפואה פנימית שלהם הוצגו מקרים דומים. במחקר הנוכחי התווספו שני סוגים של התנהגות בעייתית של מטופלים שכללו איומים על הרופא והאשמות הרופא כמי שמפלה אותם לרעה.

כמו במקרה הראשון, נמצאה ירידה של 20% בדיוק האבחנה בקרב המטופלים הבעייתיים, והזמן שהוקדש למקרים היה דומה. הרופאים , אשר לאחר מכן התבקשו לתאר התנהגות המטופלים הציגו פחות ממצאים קליניים עבור המטופלים הבעייתיים. עם זאת, הם זכרו מאפיינים התנהגותיים רבים יותר בקרב המטופלים הבעייתיים בהשוואה למטופלים הנורמליים. לדעת החוקרים הממצאים תומכים בהיפותיזה של “פגיעה במשאבים” הקשורה לטעויות איבחון בעת התנהגות בעייתית שפוגמת בתהליך של עיבוד מידע קליני.

במאמר מערכת נלווה מציעים המחברים לפתח אסטרטגיות וגישות כנגד התנהלות פוגענית/קשה של מטופלים שתמנענה את הירידה בדיוק האבחנות. .

BMJ Qual Saf. Published March 14, 2016. Schmidt et al,Abstract; Mamede et al,Abstract;Editorial

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה