אונקולוגיה

מה בין צריכת קפה ובין הסיכון לטרשת נפוצה? (J Neurol Neurosurg Psychiatry.)

צריכת קפה רבה, בכמות של מעל 6 כוסות קפה ביום, מלווה בסיכון מופחת להתפתחות טרשת נפוצה, כך מדווחים חוקרים בעקבות שני מחקרי מקרה-ביקורת, שפורסמו בכתב העת Journal of Neurology, Neurosurgery & Psychiatry.

מחקרי מקרה הביקורת נערכו בשבדיה וקליפורניה. המחקר השבדי כלל 1,620 מבוגרים עם טרשת נפוצה (קבוצת מקרים) וקבוצת השוואה שכללה 2,788 משתתפים תואמים בגיל ומין (ביקורות); במחקר בקליפורניה נכללו 1,159 חולים עם טרשת נפוצה (קבוצת מקרים) ו-1,172 ביקורות בריאות (קבוצת ביקורת).

בשני המחקרים, המשתתפים נשאלו אודות הרגלי צריכת קפה בתקופות זמן שונות.

מהתוצאות עולה כי הסיכון לטרשת נפוצה היה גבוה יותר באופן עקבי בקרב אלו ששתו פחות כוסות קפה בכל יום בשני המחקרים, גם לאחר תקנון לערפלנים, דוגמת עישון ומשקל, במהלך שנות ההתבגרות.

במחקר השבדי, שתיית מעל שש כוסות קפה ביום לוותה בירידה של 30% בסיכון לטרשת נפוצה. במחקר מקליפורניה, באלו ששתו מעל 948 מ”ל של קפה ביום נרשמה ירידה של 31% בסיכון לטרשת נפוצה, בהשוואה לאלו שלא שתו מעולם קפה.

סיכוי נמוך יותר לטרשת נפוצה עם הגדלת צריכת קפה תועד ללא תלות בשאלה אם נלקחה בחשבון צריכת הקפה בתחילת המחלה או 5 או 10 שנים לפני הופעת המחלה.

החוקרים מציעים מנגנונים אפשריים העומדים בבסיס הממצאים, כולל תצפיות מניסויים מהם עלה כי קפאין מעלה ביטוי קולטנים מסוג Adenosine 1A, המספקים הגנה מפני אנצפלומיאליטיס אוטואימונית ומפחיתים ייצור ציטוקינים פרו-דלקתיים.

החוקרים מזהירים כי מדובקר במחקרים תצפיתיים ולכן לא ניתן להסיק מסקנות באשר להשפעות סיבה ותוצאה; כי שינויים בצריכת הקפה בין אבחנת טרשת נפוצה ובין איסוף הנתונים עשויים היו להשפיע על הממצאים וכן כי ייתכן וזיכרון צריכת קפה לא היה מדויק.

הם קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לבסס את הקשר בין טרשת נפוצה וצריכת קפה.

J Neurol Neurosurg Psychiatry. Published online March 3, 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה