אונקולוגיה

תרופה עם שם מותג יעילה יותר מתרופה גנרית (Health Psychol, באדיבות UNIVADIS)


דווח לראשונה ב-UNIVADIS


הקדמה:תרופות שנושאות שם מותג מוכר או שם חברת תרופות ידועה, נתפסות כיעילות יותר בהשוואה לתרופות גנריות. מחקר חדש חשף כי תרופה הנושאת שם מותג מעניקה יעילות רבה יותר לטיפול בהיעדר חומר פעיל, בהשוואה לתרופה גנרית. בנוסף, שימוש בתרופה עם שם מותג הביא לירידה בתופעות הלוואי המדווחות.

תקציר:

תרופות הנושאות את שמן של חברות תרופות ידועות או שם מוצר ידוע, טומנות בחובן הבטחת אותנטיות ונתפסות כיעילות יותר, בהשוואה למוצרים גנרים. מחקר חדש שפורסם ב-Health Psychology בדק את ההשפעה של שם המותג על יעילות התרופה ותופעות הלוואי שלה.

המחקר כלל 87 סטודנטים לתואר ראשון שדיווחו על כאבי ראש תכופים. כל משתתף לקח טבלית שתוייגה כ”Nurofen” או “Generic Ibuprofen” לטיפול ב-4 מקרים של כאבי ראש. מחצית מהטבליות, מכל סוג, הכילו Ibuprofen במינון 400 מ”ג ומחצית היו פלצבו. המשתתפים תיעדו את עוצמת הכאב ראש לפני לקיחת התרופה, ושעה לאחר מכן בעזרת תיאור מילולי וסקלה ויזואלית,  וכן תיעדו את תופעות הלוואי.

תוצאות המחקר הראו כי בשימוש בתרופה עם שם המותג, עוצמת הכאב ירדה באופן זהה בין אם הטבליה הכילה חומר פעיל ובין אם הכילה פלצבו. לעומת זאת, בשימוש בתרופה שתוייגה כגנרית, טבליות שהכילו פלצבו היו משמעותית פחות יעילות בהשוואה לטבליות שהכילו חומר פעיל. פחות תופעות לוואי דווחו בטבליות פלצבו שתוייגו עם שם המותג, לעומת אותן טבליות פלצבו שתוייגו כגנריות.

מסקנת החוקרים היתה כי מיתוג של תרופות מעניק תועלת לטיפול גם בהיעדר חומר פעיל, לעומת טבליות גנריות, שהינן משמעותית פחות יעילות בהעדר חומר פעיל. בנוסף, מוצר הנושא שם מותגנמצא קשור עם ירידה בתופעות הלוואי בטיפול פלצבו. לטענת החוקרים, התערבות שתשפר את התפיסה בנוגע לתרפות הגנריות יכולה להביא לשיפור התוצאות בשימוש בתרופה גנרית.

Faasse K et al. Health Psychol. 2015 Oct 12. [Epub ahead of print[

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה