אונקולוגיה

ממאירות בפני עצמה עלולה לגרום נזק לבבי עוד לפני מתן כל טיפול (Heart)

למרות שהקשר בין טיפול כימותרפי ובין נזק לבבי מוכר היטב, מנתונים חדשים עולה כי חלק מהממאירויות עשויות בפני עצמן לגרום להפרעה בתפקוד הלבבי, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם בכתב העת Heart במהלך חודש ספטמבר.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בחולים עם ממאירות רמות גבוהות של BNP (B-type Natriuretic Peptide) ו-hsTnT (High Sensitive Troponin T) ללא ביטויים קליניים של מחלת לב. כעת הם ביקשו לבחון את ההורמונים הקרדיווסקולאריים ו-hsTnT ואת הקשר עם תמותה בחולים עם מחלה ממארת.

מדובר במחקר פרוספקטיבי שכלל 555 חולים עם אבחנה ראשונית של ממאירות וללא טיפול בעל רעילות לבבית כנגד הממאירות. החוקרים מדדו את רמות NT-proBNP (N-terminal pro BNP), MR-proANP (Mild-Regional Pro-Atrial Natriuretic Peptide), MR-proADM (Mid-Regional pro-Adrenomedullin), CT-proET-1 (C-terminal pro-endothelin-1), Copeptin, hsTnT, IL-6 (Interleukin 6), CRP (C-Reactive Protein), SAA (Serum Amyloid A), Haptoglobin ו-Fibronectin. התוצא העיקרי הוגדר כשיעורי התמותה מכל סיבה.

במהלך חציון מעקב של 25 חודשים, 186 חולים הלכו לעולמם. רמות כל ההורמונים הקרדיווסקולאריים ו-hsTnT עלו עם עליה בשלב הגידול. כל הסמנים ניבאו משמעותית תמותה עם יחסי סיכון של 1.54 עבור NT-proBNP, 1.40 עבור MR-proANP, 1.31 עבור MR-proADM, 1.21 עבור CT-proET-1, 1.22 עבור Copeptin ו-1.21 עבור hsTnT, ללא תלות בגיל, מין, שלב הגידול ונוכחות מחלות לבביות ברקע.

החוקרים מדווחים על קורלציה משמעותית בין רמות NT-proBNP, MR-proANP, MR-proADM ו-hsTnT ובין IL-6 ו-CRP.

לדברי החוקרים, הרמות של חלבונים קרדיווסקולאריים בדם, דוגמת NT-proBNP, MR-proANP, MR-proADM, CT-pro-ET-1 ו-hsTnT היו מוגברות בחולים עם מחלה ממארת לפני התחלת כל טיפול בעל רעילות לבבית כנגד המחלה הממארת. הסמנים הללו ו-Copeptin נקשרו בקשר משמעותי עם שיעורי התמותה מכל-סיבה, רמז לנוכחות הפרעה תת-קלינית בתפקוד ושינויים מורפולוגיים בשריר הלב הקשורים באופן ישיר להתקדמות המחלה.

Heart

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה