אונקולוגיה

ההשפעה של הרכב החיידקים במערכת העיכול על פרופיל השומנים ומדד מסת הגוף (Circ Res.)

ירידה במגוון החיידקים במערכת העיכול מלווה במדד מסת גוף גבוה יותר ועליה ברמות טריגליצרידים, כמו גם רמות נמוכות של חלקיקי HDL (High-Density Lipoprotein), כך עולה מתוצאות מחקר חדש להערכת הקשר בין הרכב המיקרוביום במערכת העיכול ובין משקל הגוף ופרופיל השומנים.

החוקרים ערכו סקירה שיטתית של הגנום, המיקרוביום במערכת העיכול, מדד מסת הגוף ופרופיל השומנים ב-893 משתתפים ממחקר LifeLines-DEEP ההולנד, להערכת גורמים ביו-רפואיים, סוציו-דמוגרפיים, התנהגותיים, גופניים ופסיכולוגיים, התורמים למצב הרפואי ומחלות באוכלוסיה הכללית.

באמצעות טכנולוגית ריצוף, החוקרים בחנו אם קיים קשר בין חיידקים ספציפיים ובין מדד מסת הגוף ופרופיל השומנים וכיצד השונות בפרופיל השומנים קשורה עם המיקרוביום במערכת העיכול, בהתאם לגיל, מין, מדד מסת גוף וההרכב הגנטי.

החוקרים מציינים כי טווח מדדי מסת הגוף של המשתתפים היה רחב (16.9-44.9) וכך גם פרופיל השומנים, וההיארעות של השמנת יתר (מדד מסת גוף מעל 30) או דיסליפידמיה ייצגה את האוכלוסיה ההולנדית.

מהנתונים עולה קשר בין רמות שומנים תקינות ובין מגוון מיקרוביאלי רחב.

בהמשך החוקרים בחנו את הקשר בין דרגת השונות ברמות השומנים בדם ומצאו כי כאשר כללו גיל, מין, גורמים גנטיים ומיקרוביום של מערכת העיכול במודל סיכון חדש, ניתן היה לספק הסבר לעד 25.9% מהשונות ברמות HDL, הערכה גבוהה בהרבה בהשוואה למודל סיכון שלא כלל את הרכב המיקרוביום. למיקרוביום הייתה השפעה קטנה על רמות LDL או על רמות כולסטרול כללי.

עם זאת, המיקרוביום סיפק הסבר ל-4.5% מהשונות במדדי מסת הגוף, 6% ברמות טריגליצרידים ו-4% בריכוז HDL, ללא תלות בגיל, מין וגורמי סיכון גנטיים.

מבין החיידקים שזוהו במיקרוביום, הקשר עם השמנה אושר במספר זנים שתוארו בעבר לדוגמא, הגן Akkermansia, Firmicutes ו-Tenericutes, שנקשר עם מדדי מסת גוף נמוכים. שכיחות נמוכה יותר של זני Christenesenellaceae ו-Rikenellaceae, Mollicutes, Dehalobacterium ו-Archaea נקשרו עם מדד מסת גוף גבוה.

החוקרים מצאו כי חיידקים הקשורים במדד מסת גוף נמוך נקשרו גם עם רמות טריגליצרידים נמוכות יותר ורמות HDL גבוהות יותר.

Circ Res. Published online September 10, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה