אונקולוגיה

צריכת קפה עשויה להפחית את הסיכון להישנות סרטן מעי גס (J Clin Oncol)

מנתונים חדשים, שפורסמו במהלך חודש אוגוסט בכתב העת Journal of Clinical Oncology, עולה כי קיים קשר בין צריכת קפה ובין סיכון נמוך יותר להישנות סרטן מעי גס. עם זאת, החוקרים מדגישים כי מדובר במחקר תצפיתי ולכן אין אפשרות לקבוע סיבתיות, דהיינו, כי לא ניתן להמליץ על צריכת קפה בחולים עם סרטן מעי גס להפחתת הישנות המחלה.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את התוצאות בחולים עם סרטן מעי גס בשלב III, לאחר טיפול ניתוחי ומגוון טיפולים כימותרפיים. כל 953 החולים דיווחו על הרגלי צריכת 128 מוצרי מזון, כולל קפה המכיל קפאין, קפה נטול קפאין ותה, במהלך שישה חודשים לאחר טיפול כימותרפי.

62 מהמשתתפים במחקר שתו לפחות ארבע כוסות קפה ביום, 313 שתו 2-3 כוסות קפה ביום, 238 משתתפים שתו כוס קפה אחת ביום ו-154 לא שתו כלל קפה.

התועלת הבולטת ביותר תוארה באלו ששתו לפחות ארבע כוסות קפה ביום (כ-460 מ”ג קפאין), עם ירידה של 52% בסיכוי להישנות הממאירות או תמותה, בהשוואה לאלו שלא שתו קפה (יחס סיכון מתוקן של 0.48, p=0.002).

                              

באלו ששתו מספר קטן יותר של כוסות קפה עם קפאין גם תוארה תועלת, אך בהיקף נמוך יותר ככל שמספר כוסות הקפה הממוצע היה נמוך יותר. במילים אחרות, הממצאים הצביעו על קשר מנה-תגובה בין צריכת קפה ובין הסיכון להישנות סרטן מעי גס.

החוקרים לא זיהו שיפור בתוצאות עם צריכת קפה נטול קפאין או תה לא-צמחי.

עם זאת, סך צריכת הקפה, הן קפה המכיל קפאין והן קפה נטול קפאין לוותה בתוצאות טובות יותר. עם זאת, כפי שניתן היה לצפות, השיפור היה פחות משמעותי בהשוואה לזה שתואר בחולים ששתו רק קפה המכיל קפאין.

J Clin Oncol. Published online August 17, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה