אונקולוגיה

הבדלים בסיבוכים לאחר-ניתוח בחולים עם סרטן ריאות (JAMA Surgery)

במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Surgery מדווחים חוקרים על ממצאים מחקר חדש מהם עולה כי ההבדלים בשיעורי התמותה לאחר ניתוח להסרת סרטן ריאות בין בתי חולים עם שיעורי תמותה גבוהים לעומת נמוכים נובעים בעיקר מהבדלים בשיעורי כשלון בטיפול הצלה, או בשיעורי התמותה עקב סיבוכים לאחר הניתוח, ולא משיעור הסיבוכים עצמו.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ידוע כי קיימים הבדלים נרחבים בשיעורי התמותה בין בתי חולים ובין מנתחים שונים. לאור זאת, הם קיבצו את בתי החולים עם שיעורי התמותה הגבוהים ואת בתי החולים עם שיעורי התמותה הנמוכים ובחנו את שיעורי ההקפדה על ההכנות המקובלות לפני ניתוחים, היארעות הסיבוכים ושיעורי כשלון במתן טיפול הצלה לאחר סיבוכים עקב כריתת סרטן ריאות.

החוקרים התבססו על נתוני National Cancer Database, מאגר מבוסס בית-חולים הכולל כ-70% מכלל האבחנות הממאירות בארצות הברית. החוקרים בחנו את הרשומות הרפואיות במרכזים המשתתפים, בתקופה שבין 2 בינואר, 2006, ועד 31 בדצמבר, 2007, וזיהו 645 חולים עם סרטן ריאות. מבין אלו, 441 טופלו בבתי חולים עם שיעורי תמותה נמוכים ו-204 טופלו בבתי חולים עם שיעורי תמותה גבוהים.

חולים שעברו ניתוח סרטן ריאות בבתי חולים עם שיעורי תמותה גבוהים סבלו ממחלה חמורה יותר, בהשוואה לאלו שטופלו בבתי חולים עם שיעורי תמותה נמוכים.

שיעור הסיבוכים הכולל היה מספרית גבוה יותר בבתי חולים עם שיעורי תמותה גבוהים (23.3%), בהשוואה לבתי חולים עם שיעורי תמותה נמוכים (15.6%), אך הבדלים אלו, שעמדו על יחס סיכוייםם מתוקן של 1.79, לא היו מובהקים סטטיסטית. בנוסף, לא זוהו הבדלים מובהקים בסיכויים בחולים שפיתחו סיבוכים ניתוחיים, בהשוואת בתי חולים עם שיעורי תמותה גבוהים לעומת אלו עם שיעורי תמותה נמוכים.

עם זאת, שיעור כשלונות מתן טיפול הצלה היו גבוהים יותר משמעותית בבתי חולים עם שיעורי תמותה גבוהים (25.9%), בהשוואה לבתי חולים עם שיעורי תמותה נמוכים (8.7%), עם יחס סיכויים של 6.55.

בבתי חולים עם שיעורי תמותה גבוהים תועדו שיעורים גבוהים יותר של כשלון במתן טיפול הצלה לאחר סיבוכים רפואיים שונים, בהשוואה לבתי חולים עם שיעורי תמותה נמוכים (יחס סיכויים מתוקן של 15.39).

החוקרים מסכמים וכותבים כי שיעור כשלונות מתן טיפול הצלה גבוה יותר בבתי חולים עם שיעורי תמותה גבוהים, אולו עשויים להסביר את ההבדלים הגדולים בשיעורי תמותה לאחר ניתוח סרטן ריאות בין בתי חולים שונים. ממצאים אלו מדגישים את הצורך בהבנה טובה יותר של הגורמים העומדים בבסיס הסיבוכים והטיפול במצבים אלו.

JAMA Surg. Published online August 12, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה