אונקולוגיה

רפורמה חדשה בבריטניה נועדה להביא לשיפור באבחנות מחלות ממאירות על-ידי רופאים ראשוניים (מתוך הודעת ה-NICE)

גישה חדשה למחלות ממאירות המיועדת לרופאים מטפלים ראשונים, השמה דגש על זיהוי מוקדם והפניה של המטופלים, עשויה להציל את חייהם של עשרות-אלפי מטופלים בבריטניה בכל שנה, כך עולה מהנחיות חדשות מטעם NICE (National Institute for Health and Care Excellence), שהתמקדו באבחנות ממאירות על-בסיס תסמינים, הרחבת הבדיקות הזמינות לרופאים ראשונים והגדרת זמני הפניה.

ההמלצות החדשות מסיטות את הדגש מהעלאת אפשרות כי מטופל סובל ממחלה ממארת ולאחר מכן בדיקת החשד אל מול התסמינים לכיוון של דגש על תסמיני המטופל ולאחר מכן קישור שלהם לממאירויות אפשרויות ובחירת הבדיקות המתאימות ביותר.

הארגון סיפק דוגמאות להמלצות החדשות. למשל, עייפות שאינה מוסברת באדם מעל גיל 40 שנים שעישן בעברו צריכה להוביל לצילום חזה בחשד לממאירות של הריאה, ובנשים, תוביל להשלמת בדיקת דם בשאלה של ממאירות של השחלות. בנוסף, כאבי בטן עליונה באדם מעל גיל 55 שנים עם ירידה לא-מוסברת במשקל הגוף תוביל לבירור בחשד לממאירות של הקיבה או הוושט. כאבי בטן באזורים אחרים באדם בגילאי 60 שנים ומעלה מעלה את הצורך בבדיקת CT להערכת ממאירות של הלבלב.

האיגוד מקווה כי ההנחיות החדשות יעודדו רופאים כלליים לשקול את האפשרות של מחלות ממאירות בשלב מוקדם יותר ולהפנות את המטופלים לבדיקות מהר יותר, כאשר התוצאה הצפויה היא אבחנה מוקדמת ותוצאות טובות יותר.

אחד האתגרים בשיפור אבחנת מחלות ממאירות בקרב 40,000 רופאים ראשוניים בבריטניה הוא פשוט עניין של חשיפה קלינית. מאחר ובכל שנה מאובחנים כ-330,000 ממאירויות, הרופא הטיפוסי פוגע בממוצע רק שמונה מקרים חדשים של ממאירויות בכל שנה.

הבעיה מורכבת עוד יותר לאור העובדה שישנם למעלה מ-200 סוגים של ממאירויות. מאחר ולמחלות אלו תסמינים משותפים רבים עם מצבים הרבה יותר נפוצים ופחות חמורים, הקושי של הרופאים גדול עוד יותר.

ההנחיות נועדו גם לקבוע את פרק זמן ההמתנה עד לבדיקה ע”י רופא מומחה לאחר הפנייתו, עם תקופות שנעו בין 48 שעות ועד שבועיים, בתלות בסימנים ובתסמינים של המטופל. יש לבחון גם מקרים בהם החולים סובלים מתסמינים אך לא עונים על הקריטריונים להפניה מיידית, במטרה להבטיח כי לא פוספסה אבחנה של ממאירות.

ההמלצות החדשות מעודדות גם רופאים כלליים לנטר אחר מטופלים עם סימנים תסמינים פחות חמורים, כך שיפוספסו פחות גידולים. עם זאת, מומחה בקהל הטיל ספק בשאלה אם ניתן ליישם את ההנחיות הללו ללא הגדלת תקציבי מערכת הבריאות.

מתוך הודעת ה-NICE

לידיעה בבמדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה