אונקולוגיה

האם משקאות חלב ממותקי סוכר מעלים את הסיכון לסוכרת מסוג 2? (Diabetologia)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Diabetologia עולה לראשונה קשר בין צריכת משקאות חלב ממותקי סוכר ובין סוכרת מסוג 2, עדות לחשיבות הרחבת המאמצים להפחתת משקאות ממותקי סוכר לכלול גם מילקשייקים וחלב בטעמים.

החוקרים בחנו את הרגלי צריכת משקאות קלים של 25,639 מבוגרים בבריטניה ללא סוכרת בתחילת המחקר (1993-1997), שלקחו חלק במחקר EPIC-Norfolk Study. הם התבססו על יומני תזונה בני שבעה ימים וזהו המחקר הראשון מסוגו שהשלים הערכה תזונתית כה מפורטת.

המשתתפים תיעדו את כל המזון שאכלו והמשקאות ששתו במהלך שבעה ימים רצופים בימות השבוע ובסופי שבוע, בפרט בכל הנוגע לכמות, תדירות ותכולת תוספת סוכר. המעקב ארך כ-10.8 שנים ובמהלכו תוארו 847 מקרים חדשים של סוכרת מסוג 2.

לאחר תקנון, החוקרים זיהו קשר חיובי עם יחס סיכון של 1.21 להתפתחות סוכרת מסוג 2 לכל מנה של משקאות קלים ביום, 1.22 לכל מנה של משקאות חלב ממותקים ו-1.22 לכל מנה של משקאות עם ממתיקים מלאכותיים, אך לא תועד קשר עם משקאות תה וקפה ממותקים או מיצי פירות.

לאחר תקנון נוסף להשמנה נותר סיכון מוגבר לסוכרת עם צריכת משקאות קלים ומשקאות חלב ממותקים, אך הקשר עם משקאות עם ממתיקים מלאכותיים נחלש (יחס סיכון של 1.06).

מהמחקר עולה כי קיים סיכון מוגבר לסוכרת מסוג 2 עם צריכת משקאות עם ממתיקים מלאכותיים, אך כי אלו ששתו משקאות אלו בתדירות רבה נטו להיות בעלי עודף-משקל או השמנת-יתר וזו ככל הנראה הסיבה מלכתחילה בגינה העדיפו לשתות משקאות אלו.

למרות העובדה שלא זוהתה עדות לסיכון מוגבר לסוכרת עם משקאות עם ממתיקים מלאכותיים, החוקרים מזהירים כי מספר מחקרים אחרים הדגימו קשר חיובי בין ממתיקים מלאכותיים והסיכון לסוכרת, גם לאחר תקנון להשמנה.

הממצאים אודות משקאות ממותקים אינם חדשים ותוארו בעבר, אך העדר עליה בסיכון עם צריכת תה או קפה הינו ממצא חדש.

הממצאים החדשים העולים מהמחקר נוגעים לקשר בין צריכת משקאות חלב ממותקי-סוכר ובין סוכרת מסוג 2, אם כי לא מדובר בהפתעה גדולה שכן תוספת סוכר תורמת לכמחצית מתכולת הסוכר במשקאות דוגמת מילקשייקים וחלב בטעמים.

Diabetologia. Published online April 30, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה