אונקולוגיה

מה בין דיאטה ים תיכונית ובין נפח המוח? (מתוך הכנס השנתי ה-67 מטעם ה-AAN)

מנתונים חדשים עולה כי היענות לדיאטה ים-תיכונית עשויה למנוע אטרופיה מוחית באנשים מבוגרים. ממחקר החתך שערכו חוקרים מאוניברסיטת קולומביה בניו-יורק עלה קשר בין היענות לדיאטה ים תיכונית ובין נפח המוח בקשישים, רמז כי דיאטה זו עשויה למנוע אטרופיה מוחית ולשפר את התפקוד הקוגניטיבי בקשישים.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין היענות לדיאטה ים תיכונית ובין מדדים מבניים בבדיקת הדמיה בתהודה מגנטית, כולל נפח המוח ועובי הקורטקס בקשישים שלקחו חלק במחקר WHICAP (Washington Heights-Inwood Columbia Aging Project).

מדגם המחקר כלל 674 מבוטחי מדיקייר בגילאי 65 שנים ומעלה שהתגוררו בעיר ניו-יורק, ללא סימני דמנציה. 187 משתתפים (28%) היו לבנים, 35% היו שחורים ו-36% היספאנים. כל המשתתפים השלימו בדיקת MRI כמו גם הערכת היענות לדיאטה ים תיכונית על-בסיס שאלוני תזונה שכללו שאלות אודות דגים, ירקות, פירות, דגנים, מוצרי חלב, בשר, עוף ואלכוהול. מדד גבוה יותר העיד על היענות גבוהה יותר לדיאטה ים תיכונית.

החוקרים בחנו את מדדי ICV (Intracranial Volume), TBV (Total Brain Volume), TGMV (Total Gray Matter Volume), TWMV (Total White Matter Volume) ועובי הקורטקס.

לאחר תקנון לגיל, מין, השכלה, מוצא, צריכת אנרגיה ומצב APOE, החוקרים מצאו כי באלו עם מדדי היענות גבוהים יותר לדיאטה ים תיכונית (5-9) תועדו מדדי TBV, TGMV ו-TWMV גבוהים יותר, בהשוואה לאלו עם מדדי היענות נמוכים יותר לדיאטה ים תיכונית.

מבין תשעת מרכיבי התזונה בדיאטה ים תיכונית, תועד קשר בין צריכת דגים גבוהה יותר ובין מדד TGMV גבוה יותר וקשר בין צריכת בשר מעטה יותר ובין נפח TBV ו-TGMV גבוהים יותר. עוד תואר קשר בין צריכ תדגים רבה יותר ובין עובי קורטקס גבוה יותר.

עם היענות גבוהה יותר לדיאטה ים תיכונית תועד נפח מוח גדול יותר הן בחומר הלבן והן בחומר האפור. הנתונים הצביעו כי כל עליה בנקודה אחת במדד להערכת היענות לדיאטה ים תיכונית ונפח כולל של המוח מקבילה להזדקנות של מעל שנה אחת.

החוקרים מציינים כי עיקר הקשר נבע מצריכת דגים רבה וצריכה מעטה של מוצרי בשר. מנגנונים אפשריים כוללים השפעה נוגדת-דלקת ו/או נוגדת-חמצון, כמו גם האטה אפשרית של הצטברות ביתא-עמילואיד או חלבוני טאו.

מתוך הכנס השנתי ה-67 מטעם ה-AAN

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה