אונקולוגיה

תקווה חדשה לטיפול בחולים עם ממאירות מתקדמת של הוושט (מתוך כנס מטעם National Cancer Research Institute)

בחולים עם ממאירות מתקדמת של הוושט תוארה תועלת לטיפול ב-Geftinib (אירסה), וניתן לזהות חולים הצפויים להגיב לטיפול התרופתי באמצעות בדיקה פשוטה, גישה העשויה להביא לעליה בשיעורי בקרת המחלה וההישרדות, כך מדווחים חוקרים מבריטניה במהלך כנס מטעם ה-National Cancer Research Institute.

ממחקר TRANS COG, ניתוח תת-קבוצה של מחקר גדול יותר, עלה כי בחולים עם ממאירות של הוושט לאחר כשלון טיפולים אחרים, תוארה תגובה לטיפול ב- Geftinib, הפועל כמעכב EGFR (Epidermal Growth Factor Receptor). יתרה מזאת, ככל שביטוי הגן היה משמעותי יותר כך סיכויי התגובה לטיפול היו טובים יותר. מדובר בחולים שהיו עמידים לטיפול כימותרפי ולעיתים קרובות היו די קרובים לסוף חייהם.

מחקר COG (Cancer Oesophagus Geftinib) המקורי הינו מחקר בשלב III, אקראי, מבוקר-פלסבו, שכלל 450 חולים מ-48 מרכזים ברחבי בריטניה, שחולקו באקראי לטיפול ב- Geftinib במינון 500 מ”ג או פלסבו תואם. החולים אובחנו עם ממאירות מתקדמת של הוושט או גידולים במעבר וושט-קיבה בשלב I/II, עם אישור היסטולוגי של קרצינומה של תאי קשקש, או אדנוקרצינומה שהתקדמה לאחר טיפול כימותרפי.

לא תועדו הבדלים בשיעורי ההישרדות הכוללים בחולים שטופלו ב- Geftinib ואלו שטופלו בפלסבו, עם יחס סיכון של 0.90, ולא תוארו הבדלים משמעותיים באיכות החיים הכוללת, דיספגיה או אכילה.

עם זאת, מהנתונים עלה כי בתת-קבוצה קטנה קיימת תגובה מהירה וממושכת ל- Geftinib. מדובר בחולים שאחרת היו בשלב האחרון של מחלתם, במרחק של חודשים ממותם. החוקרים מוסיפים כי החולים שהגיבו לטיפול הציגו תגובה דרמטית, עם שיפור התסמינים בתוך מספר שבועות מהתחלת הטיפול. הם מדווחים כי החולים שבו לרמת פעילות תקינה, בחלק מהמקרים למשך מספר חודשים ואף עד שנתיים.

במסגרת המחקר הנוכחי, החוקרים בחרו דגימות ביופסיה מ-295 חולים ממחקר COG המקורי וערכו סדרת בדיקות לסמנים בדם במטרה לקבוע אם ניתן לזהות את החולים הצפויים להגיב לטיפול. באופן ספציפי, הם ערכו בדיקות FISH (Fluorescent In Situ Hybridization), בחיפוש אחר מספר עותקים של גן EGFR.

מהנתונים עלה כי 16.3% מהחולים היו חיוביים ל-EGFR CNG (EGFR Copy Number Gain) ובחולים אלו תועד שיפור משמעותי בשיעורי ההישרדות הכוללים עם טיפול ב- Geftinib, בהשוואה לפלסבו (יחס סיכון של 0.52), עם שיפור שתואר לאחר 3, 6, 9 ו-12 חודשים. בחולים אלו תועד גם שיפור עם Geftinib בהשוואה לפלסבו במונחים של הישרדות ללא-התקדמות (יחס סיכון של 0.55) ושיעורי בקרת מחלה (39% לעומת 14%). לא תועד שיפור במדדי הישרדות או בקרת מחלה עם טיפול ב- Geftinib בחולים שליליים ל-EGFR CNG.

החוקרים מסבירים כי זוהי הפעם הראשונה בה טיפול מכוון, בניגוד לכימותרפיה או הקרנות, נמצא יעיל במחלה זו וזוהי הפעם הראשונה בה גישת טיפול מותאם אישית נמצאה יעילה.

מתוך כנס מטעם National Cancer Research Institute

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה