צריכה גבוהה של חלב נמצאה קשורה לעלייה בסיכון לתמותה (BMJ)

חוקרים שוודיים מדווחים במאמר המתפרסם ב-BMJ כי צריכה גבוהה של חלב עלולה להיות קשורה לסיכון גבוה יותר לתמותה ולשברים בנשים, ולסיכון גבוה יותר לתמותה בגברים. עם זאת הם מזהירים שאין במימצאים בשלב זה בכדי להוות המלצות לשינויים תזונתיים.

החוקרים מאונ’ אופסלה בשוודיה ניתחו נתונים של שתי קבוצות עוקבה : אחת שכללה 61,433 נשים בגילים 39-74 והשנייה של 45,339 גברים בגילים 45-79.  לחוקרים היה מידע על הרגלי התזונה באמצעות שאלונים שבעזרתו חישבו רמות צריכה שבועיות של מזונות שונים.

הניתוח נעשה ממועד ההצטרפות למחקר (בין 1987-90 לנשים ועד 1988 לגברים) ועד דצמבר 2010. במהלך תקופת מעקב חציונית של 22 שנה, 15,451 נשים מתו ו-17,252 סבלו משבר. בגברים, במהלך תקופה חציונית של 13 שנים, 10,112 מתו, ו-5,379 סבלו משבר.

החוקרים מצאו שנשים ששתו 3 כוסות (של 680 ג’) חלב או יותר ביום היו בסיכון כמעט כפול לתמותה בהשוואה לנשים ששתו פחות מכוס אחת ליום (סיכון יחסי 1.93, ברווח בר סמך של 1.8-2.06). נשים ששתו יותר חלב היו גם בסיכון לשבר מכל סוג של פי 1.16 (ברווח בר סמך של 1.08-1.25) ושל פי 1.6 לשבר צוואר ירך (ברווח בר סמך של 1.39-1.84).

למרות שהחוקרים מצאו שגברים ששתו 3 כוסות חלב ומעלה ביום היו בסיכון מעט גבוה יותר לתמותה בהשוואה לאלו ששתו פחות מכוס אחת ביום (סיכון יחסי 1.1, בטווח 1.03-1.17) , לגברים שצרכו יותר חלב לא היה סיכון מוגבר לשברים כפי שנמצא בנשים.

החוקרים ביצעו גם חישובי סיכון יחסי מותאמים עבור קשת רחבה של משתנים כמו גיל, עישון, BMI, גובה, השכלה, צריכת סידן וויטמין D , שימוש בקורטיזון , פעילות גופנית ואינדקס צ’רלסון לתחלואה נלווית.  בניתוחי רגישות שבוצעו על ידם, התאמות עבור מרכיבים תזונתיים הקשורים לאוסטיאופורוסיס או סיכון לשברים , נמצא אפילו קשר חזק יותר בין צריכה גבוהה של חלב והתוצאות. בנוסף נמצא קשר בין צריכה גבוהה של חלב ועקה חמצונית ודלקת.

בניגוד למימצאים השליליים של צריכה גבוהה של חלב, החוקרים לא מצאו קשר דומה לגבי מוצרי חלב כמו יוגורט או גבינות.

יש לציין שהחוקרים לא עשו הפרדה באנליזות בין חלב עם רמות שומן שונות. 

החוקרים סבורים כי אחד ההסברים האפשריים לממצאים הסותרים עשוי להיות בהבדל בין מוצרי חלב שונים ברמות סוכר החלב שלהם (D-galactose ) . הצריכה של סוכר חלב מחלב שלא עבר התססה היא גבוהה באופן ניכר בהשוואה למקורות מזון אחרים כולל גבינות ומוצרי חלב מותססים. הם מציינים שמחקרים בחיות מצאו קשר בין צריכת סוכר חלב להזדקנות מוקדמת.

החוקרים מציינים שהתוצאות עשויות לעורר שאלות באשר להמלצות התזונתיות לצריכה גבוהה של חלב בכדי למנוע שברים. עם זאת, הם מדגישים כי המימצאים צריכים להישקל בזהירות בהתחשב בעובדה שמדובר במחקר תצפיתי.

BMJ. Published online October 28, 2014

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה