התועלת של דיאטה ים תיכונית בחולים עם תסמונת מטבולית (CMAJ)

מתוצאות מחקר PREDIMED, שפורסמו בכתב העת CMAJ, עולה כי דיאטה ים תיכונית עם תוספת אגוזים או שמן זית כתית מעולה, בהשוואה לדיאטה דלת-שומן, עשויה להביא בסיכוי גבוה יותר לנסיגה של תסמונת מטבולית לאחר חמש שנים. התועלת הנ”ל נבעה בעיקר מהסיכוי הגבוה יותר להיקף מותניים קטן יותר בעקבות הקפדה על דיאטה ים תיכונית, או רמות סוכר נמוכות יותר בדם עם דיאטה זו כאשר שולבה עם תוספת אגוזים.

עם זאת, הופעת תסמונת מטבולית במשתתפים שלא סבלו מסינדום זה בתחילת המחקר, הייתה דומה בשלוש קבוצות המחקר.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הנתונים ממחקר PREDIMED לאחר חציון של 4.8 שנים, במטרה לקבוע את ההשפעות ארוכות הטווח של דיאטה ים תיכונית על תסמונת מטבולית. אבחנת תסמונת מטבולית נקבעה בנוכחות שלושה קריטריונים מבין קריטריוני רמות סוכר בדם בצום, לחץ דם, רמות טריגליצרידים, רמות HDL והיקף מותניים.

בין השנים 2003-2009, מדגם המחקר כלל גברים בגילאי 55-80 שנים ונשים בגילאי 60-80 שנים, עם סוכרת או לפחות שלושה גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם. המשתתפים במחקר חולקו באקראי לאחת משלוש התערבויות תזונתיות. בשתי קבוצות נקבעה דיאטה ים תיכונית בקבוצה אחת עם תוספת 1 ליטר שמן זית כתית מעולה בשבוע ובקבוצה השניה תוספת של 30 גרם ליום של אגוזי מלך, אגוזי לוז ושקדים. קבוצת הביקורת קיבלה הוראה להפחית את צריכת השומן מכל מקורות המזון.

במחקר הנוכחי בחנו החוקרים את הנתונים אודות 5,801 משתתפים.

בתחילת המחקר, 3,707 משתתפים (63.9%) אובחנו עם תסמונת מטבולית. במהלך המעקב, מחצית מהמשתתפים ללא תסמונת מטבולית פיתחו את הסינדרום הנ”ל, כאשר הסיכון היה דומה בכל שלוש הקבוצות.

מבין 3,392 משתתפים עם תסמונת מטבולית בתחילת המחקר ונתוני מעקב זמינים, ב-28.2% תוארה נסיגה של התסמונת.

בהשוואה למשתתפים שהקפידו על דיאטה דלת שומן, יחס הסיכון לנסיגה של התסמונת המטבולית עמד על 1.35 באלו שהקפידו על דיאטה ים תיכונית עם תוספת שמן זית כתית מעולה ו-1.28 באלו שהקפידו על דיאטה ים תיכונית עם אגוזים.

השינוי במשקל הגוף ובפעילות הגופנית היה קטן ודומה בשלוש קבוצות המחקר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מספקים עדוית לפיהן הקפדה ארוכת-טווח על דיאטה ים-תיכונית בתוספת שמן זית כתית מעולה או אגוזים, הינה אמצעי חשוב בטיפול בתסמונת מטבולית בחולים בסיכון גבוה למחלות לב וכלי דם, בעיקר אלו עם השמנה מרכזית והיפרגליקמיה או סוכרת גלויה.

CMAJ 2014

לידיעה במדסקייפ

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

הקשר בין השמנה, תסמונת מטבולית וגלאוקומה במסגרת תוכנית המחקר All of Us של ה־NIH

הקשר בין השמנה, תסמונת מטבולית וגלאוקומה במסגרת תוכנית המחקר All of Us של ה־NIH

מקור: Br J Ophthalmol
ד"ר יעל שרון
ד"ר יעל שרון
אין תגובות|04/02/2026

גלאוקומה הינה מחלה כרונית המשמשת גורם מרכזי לעיוורון, וגורם הסיכון ההפיך היחיד הידוע עד כה הוא לחץ תוך־עיני מוגבר. הקשר בין השמנה לגלאוקומה שנוי במחלוקת, ומורכב מהגדרות שונות של השמנה וכן מהקשר האפשרי לתסמונת מטבולית

מחלת כבד שומני מטבולי כגורם סיכון למחלת כליה כרונית

מחלת כבד שומני מטבולי כגורם סיכון למחלת כליה כרונית

מקור: Biomedicines
ד"ר דוד טובבין
ד"ר דוד טובבין
אין תגובות|10/12/2025

לשתי המחלות מאפיינים משותפים רבים וביניהם שכיחות גבוהה, גורמי סיכון, מחלות נלוות וסיבוכים כמו השמנה, יתר לחץ דם, סכרת, דיסליפידמיה ומחלת לב וכלי דם וכן הסכנה שבהתפתחות לכדי מחלה סופנית

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן