אונקולוגיה

מומחים מעלים שאלות בנוגע לעיכוב בן יומיים באשפוז חולה אבולה מטקסס (מתוך הודעת ה-CDC)

החולה הראשון שאובחן עם אבולה בבית חולים בארצות הברית נבדק תחילה ושוחרר, הזדמנות קריטית שאבדה, העשויה להביא לחשיפתם של רבים לנגיף הקטלני, כך טוענים מומחים למחלות זיהומיות.

בביקור הראשון של החולה בבית החולים בטקסס ביום שישי האחרון, הוא נכנס לבית החולים עם תסמינים לא-ספציפיים ונשלח לביתו עם מרשם לטיפול אנטיביוטי. בביקור השני לאחר יומיים, החולה הובא באמבולנס, ומאחר ולא היה ידוע על החשד לאבולה, עלה הסיכון להדבקת צוות האמבולנס שהעביר את החולה לבית החולים באותו יום ראשון. אנשי הצוות בודדו ועד כה נמצאו שליליים לנגיף.

במשך חודשים, ה-CDC פרסם אזהרה לבתי חולים אמריקאיים לפיה אבולה מצויה במרחק מטוס אחד בלבד. ה-CDC קרא לאנשי צוות במחלקות לרפואה דחופה לשאול חולים על טיול לאחרונה לליבריה, סיירה ליאון או גינאה, שלוש המדינות שנפגעו בהיקף הגדול ביותר מהתפרצות הנגיף. בעקבות ההתפרצות של נגיף האבולה בדרום אפריקה תועדו עד כה לפחות 3,091 מקרי תמותה.

עם זאת, רק בביקור השני ביום ראשון, הבינו בבית החולים כי החולה שב לאחרונה לארצות הברית מליבריה והחולה אושפז ליחידת בידוד.

בבית החולים עברו על הנתונים בכדי לזהות אילו נקודות לא זוהו במהלך הביקור הראשוני, שכן נערכו בבית החולים פגישות צוות שבועיות הכנה לקראת אירוע כזה.

בשלבים המוקדמים של הזיהום, נגיף אבולה דומה למחלות נגיפיות אחרות, עם כאבי ראש, חום, עייפות, כאבי שרירים וכאבי גרון, ואלו בדיוק השאלות שיש להציג לחולים ששבו מטיולים לאזורים חשודים.

העיכוב בן היומיים הוא נקודה קריטית וחשוב מאוד לחזור אחריה ולבחון אילו שאלות בסיסיות הוצגו ואם ניתן היה לנהל את המקרה אחרת, כך שהחולה לא היה מסתובב בקהילה או בביתו במשך יומיים כאשר הוא עלול להדביק אחרים בנגיף.

במידה והחולה פיתח תסמינים דמויי אבולה, היה מקום לשאול על טיולים לאחרונה כרמז לאבחנה. לדברי המומחים, בהערכת מטופל במוסד רפואי, שאלה אודות היסטוריית טיולים הינה חלק סטנדרטי באנמנזה הרפואית.

מה-CDC נמסר כי ייתכן כי חלק מהאנשים שבאו במגע עם החולה ידבקו בנגיף, אך ככל הנראה מדובר במספר מקרים מועט, בעיקר בני משפחה.

אחת הנקודות החריגות היא שהמטופל אינו איש צוות רפואי שטיפל בחולים עם אבולה בדרום אפריקה, כפי שהיה בחמישה מקרים קודמים של חולים שנחשפו למחלה והועברו לארצות הברית לקבלת טיפול ועולה השאלה אודות אופן ההדבקה של המטופל מטקסס.

אפידמיולוגים שהתייחסו לנושא לא הוטרדו מאוד מהעיכוב באבחנה, מאחר והתפשטות אבולה אפשרית רק באמצעות מגע ישיר עם נוזלי גוף מאדם חולה ועד שהאדם מפתח מחלה חמורה מאוד הוא אינו מדבק מאוד.

מתוך הודעת ה-CDC

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה