אונקולוגיה

בבריטניה תומכים בהפחתת הקריטריונים לניתוח בריאטרי (מתוך הודעת NICE)

במידה וטיוטת המלצה מטעם NICE (National Institute for Health and Care Excellence) תאושר ותכנס לתוקף, אזי בבריטניה צפויים להקל על הקריטריונים המקובלים להמלצה על ניתוח בריאטרי, עם הפחתת סף מדד מסת הגוף (BMI או Body Mass Index) בו שוקלים ביצוע הניתוח בחולים שמנים עם אבחנה חדשה של סוכרת מסוג 2, מ-35 ל-30 ק”ג למטר בריבוע.

יתרה מזאת, בחולים ממוצא אתני מסוים, דוגמת אסייאתים, ייתכן כי יש מקום להמליץ על הניתוח עם ערכי BMI נמוכים עוד יותר.

המשמעות הינה כי חצי מיליון מטופלים נוספים עשויים לענות בקרוב על הקריטריונים לניתוח בריאטרי.

מומחים בתחום הסבירו כי שינוי זה מעלה סוגיות חשובות, דוגמת שיעורי תמותה ועלויות ביצוע פרוצדורות ניתוחיות למחלה שבעיקרה התנהגותית. להערכתם יש לנקוט בצעדים ברמת הקהילה לשינוי הגישה.

כיום, אפשרות ביצוע ניתוח בריאטרי בבריטניה נשקלת במטופלים עם מדדי מסת גוף של 35 ומעלה. למרות שהמטופלים נדרשים לקחת חלק בתכניות להפחתת משקל בטרם שוקלים ביצוע ניתוח זה, במטרה לצמצם את מספר המטופלים המופנים להתערבויות אלו, הדבר מוביל לעיתים רבות לתוצאה הפוכה.

ההנחיה החדשה, במידה ותאושר, תדרוש הפניה של מספר הרבה יותר גדול של מטופלים להתערבות ניתוחיות. למרות שאין ספק בנוגע לעלויות המוגברות של גישה זו, בסופו של דבר הגישה עשויה להשתלם יותר מהמתנה עד להתפתחות סיבוכי סוכרת.

במדינות אחרות, ההמלצות בנוגע לנקודה בה יש לשקול ניתוח בריאטרי משתנות באופן נרחב. בארצות הברית, מרבית ההנחיות הקליניות והכיסוי הביטוחי לניתוח בריאטרי מגבילים את הגישה למטופלים עם מדדי מסת גוף של 35 ק”ג למטר בריבוע, ומעלה.

מחקר STAMPEDE שפורסם לאחרונה היה מבין המחקרים הראשונים שהתייחס לניתוח בריאטרי באופן אקראי בחולי סוכרת שמנים עם מדד מסת גוף נמוך מ-35 ק”ג למטר בריבוע; בחולים אלו התועלת הייתה דומה לזו של חולים עם מדד מסת גוף של מעל 35 ק”ג למטר בריבוע.

המומחים מסבירים כי השלמת הניתוח בשלב מוקדם יותר במהלך סוכרת מסוג 2 על-רקע השמנת יתר היא גישה הגיונית, מאחר וצפויים שיעורי תחלואה נמוכים יותר סביב הפרוצדורה והסיכוי להופעת סיבוכים נמוך יותר.

עם זאת, הם מדגישים כי חשובה תמיכה הולמת בכדי שניתן יהיה לעמוד בדרישות אלו. לא ניתן להסתפק בביצוע הניתוח ודרושה מערכת תמיכה הולמת על-מנת להבטיח את הצלחת ההתערבות, כולל ייעוץ מתאים והבטחת מעקב ארוך-טווח הולם. טיוטת ההנחיות כוללת המלצות בנושא זה, כולל קבוצות תמיכה ומעקב שנתי לפחות אחר המצב בתזונתי ותוספים תזונתיים הולמים.

ההנחיות החדשות מציעות גם להמליץ על דיאטה בעלת ערך קלורי נמוך מאוד במקרים סלקטיביים יותר בשמנים. מחקר DIRECT (Diabetes Remission Clinical Trial) הינו המחקר הגדול ביותר בבריטניה, הנערך בימים אלו, להשוואת ההשפעות הבריאותיות ארוכות הטווח של הטיפולים הנוכחיים לסוכרת מסוג 2 אל מול דיאטה בעלת ערך קלורי נמוך מאוד, אך התוצאות לא יהיו זמינות לפני 2018.

מתוך הודעת NICE

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה