אונקולוגיה

יו’ר הר”י במכתב לרופאים: אישור הצעת החוק להזנה בכפייה יעמיד בקרוב מאוד רופאים בבתי”ח במצבים קשים ובלתי אפשריים

מאת  מערכת אי-מד

יו”ר הר”י ד”ר לאוניד אידלמן (בתמונה) פונה במכתב אישי לציבור הרופאים שבו הוא מסביר את התנגדותה של הר”י להצעת החוק שאושרה השבוע ע”י ועדת השרים לחקיקה בנושא הזנה בכפייה של שובתי רעב בקרב אסירים ועצירים בישראל, שבמסגרתה ניתן היתר למתן טיפול רפואי ו/או הזנה בכפייה של שובת רעב בניגוד לרצונו.

להלן המכתב:

הנדון: התנגדות הר”י להצעת חוק המטילה על הרופאים אחריות לפעולות הנוגדות את האתיקה הרפואית-  הצעת החוק לתיקון פקודת בתי הסוהר (מניעת נזקי שביתת רעב)

השבוע אישרה ועדת השרים לחקיקה את הצעת החוק הממשלתית להזנה בכפייה של שובתי רעב בקרב אסירים (לרבות עצירים) בישראל.

הצעה זו מאפשרת קבלת היתר משפטי למתן טיפול רפואי ו/או הזנה בניגוד לרצונו של שובת רעב, ולמעשה מטילה אחריות על הרופאים לפעולה שנעשית חרף התנגדותו האקטיבית של האסיר. שינוי מהותי זה, הנמצא בבסיס ההצעה, עומד בסתירה ובניגוד לכללי האתיקה הרפואית המקובלים הן בישראל והן בעולם כולו, ועשוי קרוב לוודאי להעמיד רופאים כבר בזמן הקרוב בפני דילמות קשות ומסובכות.

מעבר לכך, פרוצדורה של האכלה בכוח של שובתי רעב למרות התנגדותם טומנת בחובה סכנה ממשית לבריאותם ומנוגדת לעקרונות העל של מניעת נזק (Non-Maleficence) ושל שמירה על האוטונומיה של המטופל על גופו, עקרונות עליהם מושתת הקוד האתי של הרופאים. האכלה בכפייה נאסרה בכללי האתיקה של הר”י, וכן בכללי האתיקה המקובלים בעולם, לרבות בהצהרת טוקיו (1975) ובהצהרת מלטה (1991) של ההסתדרות הרפואית העולמית, אשר מעגנות במפורש את האיסור להאכיל בכפייה שובתי רעב בניגוד לרצונם.

נדגיש כי גם הזנה פראנטרלית, כל עוד מטופל בר-שיפוט מתנגד לה, איננה אתית ודורשת אמצעים משפילים הגובלים בעינויים, בדומה להאכלה באמצעות זונדה בכפייה. בשנים האחרונות רופאי ישראל צברו ניסיון רב בטיפול באסירים ועצירים שובתי רעב, ולא נדרשו עד כה לעבור על כללי האתיקה.

למעשה, החוק המוצע איננו ריאלי ואין בו כדי לסייע בפתרון אף בעיה. הוא יוצר אשליה כאילו באמצעותו ניתן יהיה למנוע נזק בריאותי בשובתי רעב ולא היא. לא נוכל להשלים עם חוק אשר מעמיד את הרופאים בחזית לא להם הן כקבוצה והן כיחידים בניגוד גמור לחובות המקצועיות והאתיות.

בזמן כתיבת שורות אלה, מתקיימת בישראל שביתת רעב של למעלה מ-100 עצירים ביטחוניים בבתי כלא בארץ, כאשר חלקם שובתים רעב למעלה מ-25 יום, וככל הנראה יועברו בקרוב לבתי חולים. קבלת החוק בכנסת בהליך חקיקה מהיר יעמיד רופאים רבים בבתי החולים בפני מצבים קשים ובלתי אפשריים מול מטופליהם.

הר”י רואה בחומרה את הכוונה לאפשר הזנה/האכלה בכפייה בחוק. התנגדותנו הובעה בפני משרדי הממשלה ונציגי היועץ המשפטי לממשלה בכל הזדמנות. אנו נערכים להמשיך ולהגן על הרופאים בכל המישורים, לרבות במישור הציבורי והפרלמנטארי, על מנת למנוע מצב שבו ייאלצו רופאים לבצע פעולות הנוגדות את המוסר והשכל הישר. בימים הקרובים נקיים גם דיון בנושא בהר”י במסגרת Consensus Conference. 

בכבוד רב

ד”ר ליאוניד אידלמן, יו”ר הר”י     

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה