אונקולוגיה

האם ניתוח בריאטרי מפחית את הסיכון לסרטן הרחם? (מתוך כנס ה-SGO)

בנשים שמנות ששמרו על הירידה במשקל לאחר ניתוח בריאטרי נרשמה ירידה של 71% בסיכון להתפתחות סרטן הרחם, בהשוואה לנשים שמנות שלא עברו את הניתוח, כך מדווחים חוקרים בכנס ה-Society of Gynecologic Oncology.

החוקרים מדווחים כי השמנת-יתר הביאה לעליה של כמעט פי שלוש בסיכון לסרטן הרחם, בהשוואה לנשים לא-שמנות. הסיכון לממאירות עקב השמנה ירד בצורה חדה בתת-קבוצה של נשים שעברו ניתוח בריאטרי ושמרו על הירידה במשקל גופן, בהשוואה לנשים שלא שמרו על הירידה הנ”ל (סיכון יחסי של 0.29).

הסקירה הרטרוספקטיבית של הנתונים אינה מוכיחה כי ניתוח בריאטרי מפחית את הסיכון לסרטן הרחם, אך מוסיפה נתונים לגוף העדויות לפיו השמנה מעלה את הסיכון של נשים להתפתחות מחלות ממאירות.

החוקרים כותבים כי היסטוריה של ניתוח בריאטרי מלווה בירידה משמעותית וקלינית בסיכון לסרטן הרחם. במחקר קודם הם מצאו כי הסיכון לממאירות של הרחם עלה באופן ליניארי עם מדד מסת הגוף. בשילוב עם ממצאי המחקר הנוכחי, יש עדויות לפיהן השמנה הינה גורם סיכון הפיך לסרטן רירית הרחם.

החוקרים שיערו כי הסיכון לממאירות של הרחם יהיה נמוך יותר בנשים עם היסטוריה של ניתוח בריאטרי. להערכת ההשערה הנ”ל, הם בחנו את הרשומות הרפואיות ממאגר University HealthSystem Consortium Database, תוך הגבלת החיפוש לתקופה שבין 1 בינואר, 2009, ועד 1 בינוי, 2013.

החיפוש העלה כ-7,500,000 אשפוזים, כולל כ-103,000 נשים עם היסטוריה של ניתוח בריאטרי וכ-44,000 נשים עם סרטן הרחם. החוקרים הפרידו בין נשים שמנות בהווה ואלו שאינן שמנות וסיווגו אותן עוד לנשים עם היסטוריה של ניתוח בריאטרי ואלו שלא עברו את ההתערבות הניתוחית.

בסיכומו של דבר, בנשים לא-שמנות עם היסטוריה של ניתוח בריאטרי תועד הסיכון הנמוך ביותר לסרטן הרחם (270 ל-100,000 אשפוזים). בנשים לא-שמנות וללא היסטוריה של ניתוח בריאטרי תועד סיכון של 496 מקרים ל-100,000 אשפוזים ואילו בקרב נשים שמנות, באלו לאחר ניתוח בריאטרי הסיכון לסרטן הרחם עמד על 682 מקרים ל-100,000 אשפוזים ובאלו ללא היסטוריה של ניתוח בריאטרי הגיע הסיכון ל-1,409 מקרים ל-100,000 אשפוזים.

החוקרים חישבו את הסיכון היחסי לסרטן הרחם בהשוואה לנשים שמנות וללא היסטוריה של ניתוח בריאטרי ומצאו כי בנשים לא-שמנות, ללא היסטוריה של ניתוח בריאטרי, נרשם סיכון נמוך ב-81%, כאשר בנשים לא-שמנות עם היסטוריה של ניתוח בריאטרי נרשם סיכון נמוך ב-71%.

בנשים שהיו שמנות למרות ניתוח בריאטרי קודם עדיין נרשמה ירידה של 52% בסיכון לסרטן הרחם, בהשוואה לנשים שמנות שלא עברו את הניתוח .

החוקרים מודים כי המנגנון בו ניתוח בריאטרי עשוי להביא להפחתת הסיכון לסרטן הרחם אינו ברור, יש עדויות כי הניתוח מפחית את הדלקת, לה תפקיד ידוע בהתפתחות ממאירויות.

SGO 2014

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה