אונקולוגיה

מה בין שינה לא מרעננת ובין כאבים מפושטים במבוגרים? (Arthritis Rheum.)

מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו במהלך חודש פברואר בכתב העת Arthritis and Rheumatology, עולה כי הופעת כאב מפושט נפוצה במבוגרים, עם מספר גורמים מנבאים בהם רמת הכאב הבסיסית, חרדה ואיכות חיים גופנית. עם זאת, שינה לא-מרעננת הינה הגורם המנבא המשמעותי ביותר להופעת כאב מפושט באוכלוסיית חולים זו.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לזהות את הגורמים הקשורים בהופעה חדשה של כאב מפושט. מדגם המחקר כלל למעלה מ-4,300 מבוגרים בגילאי 50 שנים ומעלה. במהלך שלוש שנות המעקב, 800 משתתפים (18.5%) דיווחו על הופעת כאב מפושט. החוקרים מדווחים כי גורמים סוציו-דמוגרפיים, פסיכולוגיים וקליניים הינם כולם גורמים מנבאים אפשריים להופעה חדשה של כאב מפושט.

מהנתונים עלה כי גיל מתקדם מלווה בסיכויים נמוכים יותר לאבחנה חדשה של כאבים מפושטים. שכיחות המשתתפים עם כאבים מפושטים עלתה עם הגיל, אך נראה כי התייצבה או ירדה מעט באלו בשנות השבעים לחייהם.

מניתוח רב-משתנים עלה כי מספר גורמים היו קשורים עם הופעה חדשה של כאבים מפושטים, בהם גיל (יחס סיכויים של 0.97), רמת הכאב הבסיסית (יחס סיכויים של 1.1), חרדה (יחס סיכויים של 1.5), איכות חיים הקשורה בבריאות גופנית (יחס סיכויים של 1.3), תפקוד קוגניטיבי (יחס סיכויים של 1.3) ושינה לא-מרעננת (יחס סיכויים של 1.9). הקשר נותר גם לאחר תקנון לאוסטיאוארתריטיס.

מהתוצאות עולה כי לא ניתן להסתפק במתן טיפול לאוסטיאוארתריטיס בלבד בחולים אלו. הגישה הקלינית לטיפול בכאבים מפושטים במבוגרים עשויה לכלול אפשרויות טיפול שהן מעבר לאלו המקובלות לאוסטיאוארתריטיס ויש לשקול התערבויות משולבות. מהמחקר עולה כי בנוסף לאוסטיאוארתריטיס, יעדי טיפול נוספים כוללים את השינה, תפקוד קוגניטיבי, חרדה ובריאות גופנית.

הניהול והטיפול בכאבים ממקור מערכת שריר-שלד במבוגרים אינו אופטימאלי כיום. ממצאי המחקר הנוכחי מעידים על הצורך בהתייחסות לבעיות שינה בכדי להביא להקלה על הכאבים באוכלוסיית חולים זו.

החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא, וכן לזהות גורמים אחרים העשויים להביא לעליה בסיכון להופעה חדשה של כאבים מפושטים במבוגרים ועשויים לשמש כיעדי טיפול להקלה על כאבים.

Arthritis Rheum. Published online February 13, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה