אונקולוגיה

אופיואידים ארוכי-טווח וקצרי-טווח דומים ביעילותם לכאב כרוני שאינו על-רקע ממאירות (Pain)

הנחיות רבות ממליצות על אופיואידים ארוכי-טווח על-פני אופיואידים קצרי-טווח לטיפול בכאב  כרוני, שאינו על-רקע ממאירות, אך מחקר חדש הדגים תועלת דומה לשניים, ללא עדיפות של Dihydrocodeine ארוך-טווח עם אף אחד מתוצאי המחקר.

החוקרים כותבים כי אין הבדל בהתייצבות עוצמת הכאב, ובעוצמת הכאב הגרוע, הקל או הממוצע, בין טיפול ב-Dihydrocodeine ארוך-טווח וקצר טווח. כמו כן, לא תועדו הבדלים באיכות החיים, דיכאון ואיכות השינה בין הפורמולות השונות..

מדגם המחקר כלל 60 חולים בגילאי 18-75 שנים עם כאב כרוני, שאינו על-רקע ממאירות, שהופנו למרפאת כאב בנורבגיה כל המשתתפים נטלו טיפול בקודאין-פראצטמול לפני המחקר. מאחר ו-Dihydrocodeine אינו זמין מסחרית בנורבגיה, החוקרים הניחו כי כל החולים לא נטלו את הטיפול בעבר וכל המשתתפים שללו נטילת התכשיר בעבר.

קבוצה אחת טופלה ב- Dihydrocodeine ארוך-טווח כל 8-12 שעות ופלסבו, ארבע פעמים ביום, כאשר הקבוצה השנייה טופלה ב-Dihydrocodeine קצר-טווח, 4-6 פעמים ביום ופלסבו של Dihydrocodeine ארוך-טווח כל 12 שעות. פראצטמול ניתן בזמנים קבועים לשתי הקבוצות, 4-6 פעמים ביום, וטבליות פראצטמול ניתנו ביחד עם Dihydrocodeine קצר-טווח או פלסבו. לא הותר למשתתפים טיפול נוסף בפראצטמול, אופיואידים או נוגדי-דלקת שאינם סטרואידים.

58 משתתפים חולקו באקראי: 18 חולים בקבוצת טיפול ארוך-טווח ו-21 בקבוצת טיפול קצר-טווח השלימו את המחקר. החולים שהשלימו את המחקר ואלו שפרשו מהמחקר היו בטווח גילאים דומה, עם מדדי כאב ודיכאון דומים. הסיבות לפרישה מהמחקר היו דומות בשתי הקבוצות: תופעות לוואי, העדר תועלת, או שניהם.

לאחר המחקר, לפני גילוי הקבוצה בה לקח חלק כל משתתף, המשתתפים נשאלו אודות העדפות הטיפול שלהם. מבין 18 החולים בקבוצת הטיפול ארוך הטווח, תשעה העדיפו את תרופת המחקר על קודאין, חמישה העדיפו טיפול בקודאין שניתן לפני המחקר ולארבעה לא הייתה כל העדפה. מבין 21 החולים בקבוצת הטיפול קצר-טווח, 13 העדיפו את תרופת המחקר על קודאין, שלושה העדיפו קודאין ולחמישה לא הייתה כל העדפה.

החוקרים הזהירו כי אין מחקר באיכות טובה להערכת הסיכונים השונים להתמכרות עם אופיואידים קצרי וארוכי טווח, ויש לנקוט משנה זהירות עם שתי הפורמולות בטיפול בכאב כרוני, שאינו על-רקע ממאירות.

Pain 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה