אונקולוגיה

ההשפעות של היקף וסוג פעילות גופנית בזמן טיפולים כימותרפיים כנגד סרטן שד (J Natl Cancer Inst)

הליכה פעילות גופנית

בכתב העת Journal of National Cancer of Institute מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, לפיהן פעילות אירובית או פעילות משולבת בהיקף גדול יותר הינה בטוחה במהלך טיפול כימותרפי כנגד סרטן שד, ועשויה לסייע יותר בשיפור התפקוד הגופני והתסמינים, בהשוואה לפעילות גופנית בהיקף סטנדרטי.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי פעילות גופנית משפרת את התפקוד הגופני והתסמינים במהלך טיפולים כימותרפיים כנגד סרטן שד, אך ההשפעות של היקפי וסוגי פעילות שונים אינן ידועות.

החוקרים ערכו מחקר רב-מרכזי בקנדה, במהלכו חולקו באקראי 301 נשים עם סרטן שד לתכנית אימונים גופניים תחת השגחה, שלוש פעמים בשבוע, במהלך טיפולים כימותרפיים. התכנית כללה פעילות בהיקף סטנדרטי של כ-25-30 דקות פעילות אירובית (96 נשים), בהיקף גבוה יותר של 50-60 דקות פעילות אירובית (101 נשים) או שילוב של 50-60 דקות פעילות אירובית ואימוני תנגודת (104 נשים).

תוצא הסיום העיקרי היה התפקוד הגופני, כפי שנבחן על-פי מדד Medical Outcomes Survey Short Form-36. תוצאי סיום משניים כללו מדדים אחרים להערכת הפעילות הגופנית, תסמינים, כושר גופני והשלמת טיפול כימותרפי.

מניתוח הנתונים עלה כי מבחינת התוצא העיקרי, לא תועדה עדיפות לפעילות גופנית בהיקף גבוה או פעילות גופנית משולבת, בהשוואה לפעילות גופנית סטנדרטית. בניתוח משני, ללא תקנון להשוואות שונות, תוארה עדיפות לפעילות גופנית בהיקף גבוה בהשוואה לפעילות גופנית בהיקף סטנדרטי בסיכום המרכיב הגופני, כאב גופני ותסמינים אנדוקריניים לפי שאלון SF-36. הפעילות המשולבת הייתה עדיפה על פעילות גופנית סטנדרטית בתסמינים האנדוקריניים ועדיפה על פעילות גופנית בהיקף סטנדרטי או גבוה בכוח השרירים. פעילות גופנית בהיקף גבוה הייתה עדיפה על פעילות גופנית משולבת במדדי כאב גופני וכושר אירובי. לא תועדו הבדלים בהרכב הגוף או שיעורי השלמת טיפול כימותרפי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהנתונים עולה כי פעילות גופנית בהיקף גדול יותר, הכוללת תרגילים אירוביים, הינה גישה בטוחה בנשים תחת טיפול כימותרפי כנגד סרטן שד, ועשויה להביא לשיפור בתפקוד הגופני.

J Natl Cancer Inst. 2013;105(23):1821-1832

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה