אונקולוגיה

צריכת מזונות מן החי וריחוק מקו המשוה קשורים לסיכון מוגבר לסרטנים מסוגים שונים (Nutrients)

מחקר רב לאומי חדש המתפרסם במהדורת ינואר 2014 של Nutrients , מספק עדות נוספת לכך שהרגלי תזונה וחיים מסויימים עלולים להעלות את הסיכון לפתח סרטן. לעישון ותזונה עשירה במזון מן החי יש את הקשר החזק ביותר לסיכון מוגבר לסרטן.

הקשר החזק ביותר שנמצא בין מזון מן החי לסרטן היה בסרטן שד, סרטן רחם, סרטן כליה, שחלות, ערמונית, תירואיד ומיאלומה נפוצה.

בניגוד לכך, צריכת אלכוהול נמצאה קשורה באופן מובהק רק עם סרטן קולורקטאלי. הוספת ממתיקים נמצאה גם קשורה לסיכון מוגבר לסרטן מוח בנשים, סרטן רחם, לבלב וערמונית. לעומת זאת, דגני בוקר נמצאו סיכון מופחת לסרטן כליה וערמונית.

ניתוח המידע אף הראה שקיים פער של 15-30 שנה בין הקשר של הרגלי התזונה לבין היארעות של סרטן. אכילת מזון מן החי נמצאה בעלת חשיבות דומה לזו של עישון מבחינת העלייה בהאירעות של כל סוגי הסרטן (למעט סרטן ריאות). עם זאת, מסתבר שגם שומן מן החי מהווה גורם סיכון חשוב לסרטן ריאות, מדווחים החוקרים. קשר זה מסביר לדעת החוקרים את העלייה בשכיחות סרטן ריאה ביפן, למרות שלא הייתה עליה בשיעורי עישון, שכן היה שינוי בהרגלי תזונה וצריכה גבוהה יותר של שומן מן החי בעשורים האחרונים. כמו כן, החוקרים מדווחים על עלייה בשכיחות אלצהיימר ביפן באוכלוסיה מעל גיל 65 אשר עלתה מ-1% ב-1985 ל-7% ב-2008, דבר שהם קושרים גם לשינוים בהרגלי התזונה וצריכת בשר גבוהה יותר.

החוקרים מציינים במאמרם כי ע”פ ה-WHO כ-30% מהתמותה בשל סרטן קשורה ל-5 גורמים מובילים של סגנון חיים ותזונה: BMI גבוה, צריכה נמוכה של פירות וירקות, העדר פעילות גופנית, עישון וצריכת אלכוהול.

שיעורי התחלואה הם משנת 2008 והתקבלו מהסוכנות הבינ”ל למחקר הסרטן של ה-WHO , ונתונים באשר לתזונה מאירגון ה-Food and Agriculture .

המוצרים מן החי שנכללו במחקר כללו בשר, דגים, חלב וביצים. החוקרים עשו שימוש גם בקו הרוחב הגיאוגרפי כדי להעריך מדד של חשיפה לקרני UVB המהוות מקור לויטמין D , ונמצא קשר בין קוי רוחב גדולים יותר (שבהם חשיפה נמוכה יותר לקרני UVB ולכן גם פחות ספיגה של ויטמין D) הייתה קשורה עם שיעורי סרטן גבוהים יותר. לדעת החוקרים המימצאים מחזקים מידע קודם לפיו חשיפה גדולה יותר לקרני UVB וספיגה גדולה יותר של ויטמין D מפחיתות הסיכון לסוגים רבים של סרטן.

באשר למלנומה, הנתונים מראים קשר לשינויים בפיגמנטציה של העור באיזורים של עד  קו הרוחב של 30 מעלות, ונראה שאנשים עם עור כהה תורשתי מוגנים מפני מלנומה. בניו-זילנד ואוסטרליה למשל שבה יש אוכלוסיה “לבנה” ממוצא אירופאי שיעורי המלנומה הם הגבוהים ביותר.

החוקרים מציינים שלמחקר בהיותו מחקר אקולוגי יש מגבלות כמו למשל העובדה שבמדינות שונות הרכבי התזונה מן החי שונים. עם זאת, להערכתם מזון מן החי עשיר בשומן ו/או פרוטאין אשר מעלים את ייצור גורמי צמיחה דמויי אינסולין אשר קשורים לעלייה בסיכון להתפתחות גידולים סרטניים.

Nutrients. 2014;6:163-189

לדיווח במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה