אונקולוגיה

אין מקום לביצוע בדיקות MRI לפני ניתוח נשים עם סרטן שד (J Clin Oncol)

במאמר מערכת שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Oncology קובעים מומחים כי הגיעה העת לחדול מהשלמה שגרתית של בדיקות הדמיה בתהודה מגנטית לפני ניתוח נשים עם ממאירות של השד שאינה בסיכון גבוה.

השימוש בבדיקות הדמיה בתהודה מגנטית עורר מחלוקת רבה בתחום הטיפול בסרטן שד. הכותב קובע כי אין מקום לבדיקות MRI שגרתיות לפני ניתוחי שד, מאחר והעדויות כוללות עתה מטה-אנליזה, שפורסמה בכתב העת ביחד עם המאמר, לפיה בדיקות ההדמיה אינן מפחיתות את ההישנות המקומית או המרוחקת של המחלה.

ממצאי הסקירה מצטרפים לגוף העדויות לפיו לא צפוי שיפור בתוצאות בעקבות שימוש שגרתי בבדיקות ההדמיה. בעולם הטיפול הרפואי המודרני, המודע מאוד לעלויות טיפול רפואי, חשוב להדגים שיפור בתוצאות על-מנת להצדיק את העלויות.

במטה-אנליזה בחן צוות חוקרים בינלאומי למעלה מ-3,000 נשים עם מחלה שאינה בסיכון-גבוה, שהשתתפו במחקרים קודמים. הם מצאו כי שיעורי ההישרדות ללא-הישנות מקומית לאחר שמונה שנים לא היו שונים משמעותית בין נשים בהן בוצעו בדיקות MRI ונשים שבהן לא נערכו בדיקות ההדמיה (97% לעומת 95%, p=0.87). בנוסף, לא תועדו הבדלים בשיעורי ההישרדות ללא-הישנות מרוחקת לאחר שמונה שנים בעקבות בדיקות ההדמיה (89% לעומת 93%, P=0.37).

מדובר במטה-אנליזה הראשונה בה נערכה השוואה של ההישנות המקומית וההישנות המרוחקת בנשים בהן נערכו בדיקות MRI לפני ניתוח ובנשים בהן לא בוצעו בדיקות אלו; כל הנשים עברו ניסיון ניתוח משמר שד בשל מחלה שאינה בסיכון גבוה. אין מחקרים אקראיים ומבוקרים להערכת בדיקות MRI והישנות של המחלה.

החוקרים אינם קובעים כי שימוש שגרתי בבדיקות MRI במצבים אלו אינו מומלץ, אלא כותבים כי אלו העדויות הזמינות הטובות ביותר באשר לקשר בין בדיקות MRI והישנות מקומית או מרוחקת.

מעבר לניתוח ההישרדות להערכת הישנות, החוקרים התבססו על אותם נתונים להערכת יחס הסיכון לבדיקות הדמיה בתהודה מגנטית ושוב, לא מצאו יתרון משמעותי לביצוע בדיקות MRI לאחר שמונה שנים. במונחים של הישנות מקומית, יחס הסיכון עם ביצוע הבדיקות, לעומת אי-ביצוע בדיקות MRI, עמד על 0.88, כאשר גיל, שולי הגידול ודרגת הגידול היו קשורים עם שיעורי ההישרדות ללא הישנות מקומית. במונחים של הישנות מרוחקת, יחס הסיכון לבדיקות MRI עמד על 1.18.

הכותבים מצפים כי מחקרים נוספים יקראו תיגר על תוצאות אלו, מאחר והחוקרים לא הצליחו לאסוף נתונים מכלל המחקרים הזמינים ותקופות המעקב לא היו ארוכות.

J Clin Oncol. Published online January 6, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה