אונקולוגיה

האם לטיפול בסטטינים השפעה על התפקוד הקוגניטיבי? (Ann Intern Med)

 

במאמר שפורסם בכתב העת Annals of Internal Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי אין עדויות להשפעה שלילית של סטטינים על התפקוד הקוגניטיבי. עם זאת, החוקרים מוסיפים כי היקף העדויות מוגבל, בעיקר בכל הנוגע לטיפול בסטטינים במינון-גבוה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות שמנהל המזון והתרופות האמריקאי הזהיר בנוגע להשפעה של סטטינים על התפקוד הקוגניטיבי, הקשר בין סטטינים ותפקוד קוגניטיבי עדיין אינו-ברור. במסגרת המחקר הנוכחי הם ביקשו לבחון את ההשפעה של סטטינים על התפקוד הקוגניטיבי.

החוקרים ערכו חיפוש במאגרי PubMed, Embase ו-Cochrane Library עד לאוקטובר 2012; כמו כן, נסקרו מאגרי הנתונים של מנהל המזון והתרופות האמריקאי בין ינואר 1986 ועד מרץ 2012.

בקרב מטופלים בסטטינים, עדויות באיכות נמוכה מציעות כי אין היארעות מוגברת של מחלת אלצהיימר ואין הבדל בתפקוד הקוגניטיבי, כולל זיכרון פרוצדוראלי, קשב, או מהירות מוטורית. עדויות באיכות בינונית מציעות כי אין עליה בהיארעות דמנציה או ליקוי קוגניטיבי קל, או כל שינוי בתפקוד הקוגניטיבי לפי מדדי תפקוד קוגניטיבי גלובאלי, תפקוד ניהולי, זיכרון הצהרתי, מהירות עיבוד או תפיסה מרחבית. מהערכת נתוני מעקב לאחר-שיווק של מנהל המזון והתרופות האמריקאי עלו שיעורי דיווח נמוכים אודות תופעות לוואי קוגניטיביות עם טיפול בסטטינים, שהיו דומים לשיעורים שתועדו עם תרופות קרדיווסקולאריות נפוצות אחרות.

מגבלות המחקר כוללות העדר מחקרים אקראיים ומבוקרים באיכות טובה עבור מרבית התוצאות, עובדה שהובילה לאיכות עדויות נמוכה או בינונית.

החוקרים קוראים לערוך מחקרים גדולים וטובים יותר במטרה להסיק מסקנות חד-משמעיות בנוגע להשפעה של סטטינים על התפקוד הקוגניטיבי.

Ann Intern Med. 2013;159(10):688-697

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה