אונקולוגיה

הערכת הסיכון של תורמי שתל כליה בגיל מבוגר (מתוך כנס Kidney Week)

כליות שתן

באנשים מעל גיל 55 שנים התורמים כליה לא נרשמה עליה בסיכון לתמותה או מחלות לב וכלי דם, בהשוואה לביקורות תואמות של מבוגרים שלא תרמו כליה; עם זאת, הסיכון למחלת כליות סופנית היה גבוה יותר, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש, שפורסם במהלך שבוע ה-Kidney Week לשנת 2013.

החוקרים מסבירים כי מהממצאים עולה כי סביר לקבל תרומה ממבוגרים בריאים, המבינים את ההשלכות של הדבר. עם זאת, חשוב שהתורמים יהיו מודעים לעליה הקלה בסיכון למחלת כליות סופנית ולהשלים הערכה רפואית מקיפה לאורך החיים.

במסגרת המחקר נבחנו הנתונים בין השנים 1996-2006 להבנה טובה יותר של הנושא. החוקרים ערכו השוואה בין 3,368 משתתפים שתרמו כליה כאשר היו מעל גיל 55 שנים, אל מול משתתפים בריאים במחקר Health and Retirement Study, ללא מחלות רקע משמעותיות סביב תרומת הכליה. המשתתפים הבריאים תאמו בגיל, מדד מסת גוף ומאפיינים דמוגרפיים ואקונומיים.

לאחר חציון של 7.8 שנים מכריתת הכליה, לא נרשמו הבדלים בשיעורי התמותה בין שתי הקבוצות ולא זוהו הבדלים משמעותיים בשיעורי התמותה או האירועים הקרדיווסקולאריים.

נתונים בנוגע למחלת כליות סופנית היו זמינים רק עבור תת-קבוצה של זוגות תואמים, אך הסיכון היה מעט גבוה יותר בתורמים מבוגרים (יחס סיכון של 7.4, p<0.001). עם זאת, רק 20 תורמים פיתחו מחלת כליות סופנית, ולכן תרומת כליה מביאה לעליה בסיכון למחלת כליות סופנית במבוגרים בריאים באוכלוסיה, בהם מדובר בשיעור נמוך, בין אם תורמים כליה ובין אם לאו.

למרות שיש לייעץ למטופלים מבוגרים השוקלים תרומת כליה בנוגע לסיכונים הכרוכים בפעולה, יש להבהיר כי התוצאות מבחינה רפואית צפויות להיות מצוינות, אם כי צפויה עליה קטנה בסיכון למחלת כליות בשלב סופני.

Kidney Week 2013: the American Society of Nephrology 46th Annual Meeting

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה