אונקולוגיה

שילוב אנטיביוטיקה עם חסמי תעלות סידן עלול להיות קטלני (מתוך כנס Kidney Week)

מתוצאות מחקר חדש עולה כי שילוב האנטיביוטיקה Clarithromycin, הניתנת לחולים שכבר נוטלים טיפול בתרופות ממשפחת מעכבי תעלות סידן, מלווה בסיכון מוגבר לאשפוזים בשל נזק כלייתי חד, תת לחץ דם ותמותה. ממצאי המחקר הוצגו במהלך כנס ה-Kidney Week לשנת 2013 ובו-זמנית פורסמו בכתב העת JAMA.

החוקרים מדווחים כי לעיתים קרובות ניתן מרשם לשתי התרופות הללו, למרות אזהרות מפני אינטראקציות חמורות.

אזהרה מטעם מנהל המזון והתרופות האמריקאי קובעת כי דווח על תופעות לוואי חמורות בחולים שנטלו Clarithromycin בשילוב עם תכשירים העוברים מטבוליזם ע”י אנזים CYP3A4, עם הופעת תת לחץ דם עם טיפול בחסמי תעלות סידן, העוברים מטבוליזם ע”י אנזים זה (דוגמת Verapamil, Amlodipine, Diltiazem).

הסיבות להמשך מתן מרשמים לשתי התרופות הללו, חרף האזהרות, אינן ברורות. ידוע כי חלק מהרופאים והרוקחים אינם מודעים, או אינם משוכנעים בקשר הנ”ל ובסיכון הכרוך במתן שתי התרופות יחדיו.

במטרה להבין טוב יותר את היקף האירועים הקליניים החמורים עקב טיפול משולב בתרופות אלו, החוקרים ערכו מחקר רטרוספקטיבי, מבוסס-אוכלוסיה, שהתמקד במבוגרים באונטריו, שקיבלו מרשם לשתי התרופות. הם זיהו כ-96,000 מבוגרים מעל גיל 76 שנים, שקיבלו מרשם חדש לטיפול ב-Clarithromycin וכ-94,000 שקיבלו מרשם לטיפולים חליפיים, Azithromycin, תוך נטילת חסמי תעלות סידן.

מאחר ש-Azithromycin הינו מעכב חלש בלבד של CYP3A4, לא צפויה אותה השפעה כמו שילוב חסמי תעלות סידן עם Clarithromycin.

חסם תעלות הסידן הנפוץ ביותר בשימוש, Amlodipine, ניתן ללמעלה מ-50% מהחולים.

בחולים שנטלו חסמי תעלות סידן, הסיכון האבסולוטי לאשפוז עקב נזק כלייתי חד היה גבוה יותר בחולים שנטלו גם Clarithromycin, בהשוואה לאלו שנטלו Azithromycin (0.44% לעומת 0.22%, יחס סיכויים של 1.98).

בחולים שטופלו בחסמי תעלות סידן וב-Clarithromycin בו-זמנית נרשם סיכון מוגבר לאשפוז עקב תת לחץ דם (יחס סיכויים של 1.60) ותמותה מכל-סיבה (יחס סיכויים של 1.74).

למרות שייתכן כי מדובר בתת-הערכה של העליה בסיכון האבסולוטי לאור רגישות מוגבלת של קידוד האבחנות, החוקרים זיהו את הצורות החמורות יותר של התופעה, כך שממצאים אלו חשובים במיוחד לרופאים ולקובעי המדיניות.

מניתוח לפי תתי-קבוצות עלה כי דיהידרופירידינים (בעיקר Nifedipine), הן התרופות המלוות בסיכון הגבוה ביותר מבין חסמי תעלות סידן (יחס סיכויים של 5.33), עם עליה אבסולוטית של 0.63% בסיכון.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מתוצאות המחקר עולה כי ייתכן שמאות אשפוזים ומקרי תמותה נבעו משילוב תרופתי זה של חסמי תעלות סידן עם Clarithromycin.

Kidney Week 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • אפשרויות טיפול תרופתי באלופציה אראטה (U.S. Pharmacist)

    אפשרויות טיפול תרופתי באלופציה אראטה (U.S. Pharmacist)

    אלופציה אראטה, הפרעת שיער אוטואימונית לא צלקתית, הינה בעלת שיעור היארעות של עד כ-2% במהלך החיים ועלולה להשפיע על תחומים פסיכולוגיים, רגשיים וחברתיים. יהונתן ניסן משתף את מאמר העוסק בהפרעה מה- U.S. Pharmacist, בהמלצתו של פרופ’ שוורצברג.

  • תכשירים אנטי-פסיכוטיים מסוימים מלווים בסיכון מוגבר לדלקת ריאות (JAMA Psychiatry)

    תכשירים אנטי-פסיכוטיים מסוימים מלווים בסיכון מוגבר לדלקת ריאות (JAMA Psychiatry)

    טיפול במינון גבוה של תרופות אנטי-פסיכוטיות, בפרט Quetiapine, Clozapine ו-Olanzapine, מלווה בסיכון מוגבר לדלקת ריאות בחולים עם סכיזופרניה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Psychiatry. טיפול מונותרפי בתכשירים עם עומס אנטי-כולינרגי גבוה גם מעלה את הסיכון לדלקת ריאות. החוקרים התבססו על מספר מאגרי נתונים ארציים ובחנו את הנתונים אודות חולים שטופלו בשל סכיזופרניה […]

  • תוצאות מבטיחות לטיפול התחלתי משולש בחולים עם סוכרת מסוג 2 (Diabetes, Obesity and Metabolism)

    תוצאות מבטיחות לטיפול התחלתי משולש בחולים עם סוכרת מסוג 2 (Diabetes, Obesity and Metabolism)

    טיפול משולש הכולל מטפורמין, Dapagliflozin ו-Saxagliptin מהווה גישת טיפול יעילה ובטוחה לחולים עם סוכרת מסוג 2 שלא קיבלו טיפול תרופתי קודם, בהשוואה להגברת עצימות הטיפול, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Diabetes, Obesity and Metabolism. ההנחיות הנוכחיות ממליצות על טיפול משולב מוקדם להפחתת הסיכון לסיבוכי סוכרת ומניעת אינרציה קלינית בחולים עם סוכרת מסוג 2. […]

  • היעילות והבטיחות של Donidalorsen כנגד אנגיואדמה תורשתית (N Engl J Med)

    היעילות והבטיחות של Donidalorsen כנגד אנגיואדמה תורשתית (N Engl J Med)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת New England Journal of Medicine עולות עדויות חדשות התומכות במתן Donidalorsen כטיפול מניעתי בחולים עם אנגיואדמה תורשתית לאחר שהוכח כי הטיפול התרופתי הפחית את שיעור התלקחויות המחלה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אנגיואדמה תורשתית הינה הפרעה נדירה, המתאפיינת באירועים חוזרים של נפיחות העלולה להיות מסכנת-חיים.  טיפול מונע ארוך-טווח עשוי […]

  • טיפול ב-Pantoprazole מגן מפני דימום מדרכי עיכול עליונות בחולים תחת הנשמה פולשנית (N Engl J Med)

    טיפול ב-Pantoprazole מגן מפני דימום מדרכי עיכול עליונות בחולים תחת הנשמה פולשנית (N Engl J Med)

    במאמר שפורסם בכתב העת New England Journal of Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולים תחת הנשמה פולשנית, טיפול ב- Pantoprazole הפחית משמעותית את הסיכון לדימום משמעותי קלינית מדרכי עיכול עליונות, ללא השפעה משמעותית על הסיכון לתמותה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי לא ידוע אם טיפול במעכבי תעלות מימן מועיל או […]

  • מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר תכשיר ביוסימילאר שלישי של Ustekinumab (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר תכשיר ביוסימילאר שלישי של Ustekinumab (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) הודיע על אישור Ustekinumab-ttwe (או Pyzchiva) כתכשיר ביוסימילאר שלישי של Ustekinumab (סטלרה) לטיפול במגוון מצבים דלקתיים. בנוסף, הסוכנות קבעה באופן זמני כי התרופה אינה שונה מהתכשיר המקורי וצעד זה יאפשר לרוקחים בארצות הברית להחליף את התכשיר הביוסימילאר בתכשיר המקור ללא תלות במרשם שניתן מהרופא. התכשיר Ustekinumab-ttwe, אנטגוניסט […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה