אונקולוגיה

חיסון כנגד שפעת מפחית את הסיכון לדלקת ריאות (מתוך כנס IDWeek)

חיסון כנגד שפעת מביא לירידה בחדה בסיכון לדלקת ריאות הנרכשת בקהילה, אחד הסיבוכים החמורים ביותר של שפעת, כך דיווחו חוקרים בכנס ה-IDWeek. מהתוצאות עולה כי החיסון לווה בירידה של 59% בסיכון לאשפוז לבית החולים עקב דלקת ריאות.

עם זאת, התועלת של החיסון כנגד שפעת הייתה גבוהה יותר בילדים בהשוואה למבוגרים.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון אם החיסון הפחית את הסיכון לדלקת ריאות על-רקע שפעת, עם אישור מעבדתי, בחולים עם מידע מאושר אודות המצב החיסוני. לדבריהם, מחקרים קודמים שבחנו את הנושא התמקדו במקרים של דלקת ריאות מכל-סיבה ולא במקרים של דלקת ריאות על-רקע שפעת, לא כללו אישור מעבדתי ולא כללו אישור של קבלת החיסון.

החוקרים הסבירו כי החיסון כנגד שפעת אינו מושלם עדיין קיים סיכון להדבקה בנגיף למרות קבלת החיסון אך המחקר מכמת את הסיכון לאחד הסיבוכים החמורים של הזיהום הנגיפי. מצד שני, התועלת של החיסון נובעת לרוב מירידה בסיכון להדבקה בשפעת.

החוקרים השוו את ההיסטוריה של החיסונים בין אנשים עם דלקת ריאות נרכשת בקהילה על-רקע שפעת (קבוצת המקרים) ובין חולים עם דלקת ריאות, אך ללא שפעת (קבוצת השוואה).

המחקר כלל שתי עונות שפעת 2010-2011 ו-2011-2012 וחלק מעונה שלישית, 2009-2010, וכלל בסך הכל 2,320 חולים עם דלקת ריאות. מבין אלו, ב-130 חולים התקבל אישור מעבדתי לשפעת.

החוקרים ערכו ניתוח סטטיסטי להערכת יחס הסיכויים המתוקן לחיסון לשפעת למעלה מ-14 ימים לפני הופעת המחלה בקבוצת המקרים, אל מול קבוצת ההשוואה.

מבין 130 המקרים, 22% חוסנו (כפי שאושר ע”י הרשומות הרפואיות), בהשוואה ל-35% מהמשתתפים בקבוצת ההשוואה. מכאן עלה כי היעילות של החיסון עמדה על 59%, ללא הבדל משמעותי בניתוחי רגישות, אם כי זוהתה שונות מסוימת בתתי-קבוצות. בפרט, יעילות החיסון עמדה על 79% בילדים, בהשוואה ל-36% בלבד במבוגרים.

מתוך כנס IDWeek

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה