אונקולוגיה

בדיקת אולטרה-סאונד פעמיים בשנה מסייעת באבחנה מוקדמת של סרטן הכבד (Aliment Pharmacol Ther)

בחולים עם שחמת הכבד, בדיקת אולטרה-סאונד פעמיים בשנה עשויה להיות עדיפה על בדיקת טומוגרפיה ממוחשבת פעם בשנה לזיהוי ממוקדם של ממאירות של הכבד, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם בכתב העת Alimentary Pharmacology & Therapeutics.

עם זאת, השאלה אם אבחנה מוקדמת תוביל להפחתת שיעורי התמותה היא שאלה נפרדת.

עד כה לא נערכו מחקרים מתוכננים היטב שהדגימו את התועלת של בדיקות סקר לאבחנה מוקדמת של HCC (Hepatocellular Carcinoma) על שיעורי התמותה. חשוב מכך, תוכניות מעקב חייבות להכיר במגבלות בדיקות למעקב אחר HCC והיעילות של הטיפול באוכלוסיות חולים ספציפיות.

למרות זאת, הם מדגישים כי בדיקות אולטרה-סאונד מומלצות מזה למעלה מעשור. בדיקות AFP (Alpha-Fetoprotein) שימשו עד לאחרונה, אם כי סמן זה נזנח כעת באופן רשמי בשל חוסר רגישות. עם זאת, אין קונצנזוס אודות המרווחים בין בדיקות סקירה, וכעת חלק מהרופאים החלו להשתמש בבדיקות טומוגרפיה ממוחשבת.

במחקר הנוכחי, החוקרים ביקשו להעריך את השימוש בטומוגרפיה ממוחשבת כבדיקת סקירה, במחשבה כי הבדיקה תזהה גידולים קטנים יותר, בעלות כוללת נמוכה יותר.

הם חילקו באקראי 163 חולים עם שחמת כבד מפוצה לבדיקות אולטרה-סאונד פעמיים בשנה או בדיקת טומוגרפיה ממוחשבת תלת-פאזית פעם בשנה. בנוסף, נערכו בדיקות AFP פעמיים בשנה.

שיעורי ההיארעות של HCC עמדו על 6.6 בשנה. תשעה גידולי HCC אובחנו באמצעות בדיקות אולטרה-סאונד ושמונה אובחנו באמצעות בדיקות טומוגרפיה ממוחשבת. הרגישות והספציפיות עמדו על 71.4% ו-97.5%, בהתאמה, עם בדיקת אולטרה-סאונד, ועל 66.7% ו-94.4% עם טומוגרפיה ממוחשבת, בהתאמה.

בדיקת רמות AFP פעמיים בשנה תרמה מעט לאבחנת גידולי HCC. עם זאת, החוקרים מוסיפים כי עלותה נמוכה וכי חולה אחד זוהה בעקבות עליה ברמות AFP, למרות שבדיקת ההדמיה הראשונית הייתה שלילית.

עם זאת, למרות ש-58.8% מגידולי HCC זוהו בשלב מוקדם, רק 23.5% מהחולים קיבלו  טיפול בעל פוטנציאל לריפוי, ורק חולה אחד עבר השתלת כבד. שיעורי התמותה על-רקע HCC עמדו על 70.5% ושיעורי התמותה הכוללים עמדו על 82.3%, עדות לכך שמרבית החולים מתו עקב המחלה הממארת.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בדיקות אולטרה-סאונד פעמיים בשנה היו מעט יותר רגישות ופחות יקרות בהשוואה לבדיקת טומוגרפיה ממוחשבת פעם בשנה, לזיהוי מוקדם של גידולי HCC. בשל העלויות והסיכונים בבדיקת טומוגרפיה ממוחשבת, הם קובעים כי אין להשתמש בבדיקה זו כבדיקת סקר באוכלוסיות בסיכון ל-HCC.

Aliment Pharmacol Ther 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה