אונקולוגיה

האם יש להגדיר את ההשמנה כמחלה לכל דבר? (מדסקייפ, מתוך המפגש השנתי של ה-AMA)

בהצבעה שנערכה במפגש השנתי של החברה האמריקאית לרפואה (ה-AMA) הצביעו הרופאים  המשתתפים לתייג השמנה כמחלה הדורשת התערבות, במחשבה שהגדרה כזו עשויה לקדם את הטיפול והמניעה של מגיפת ההשמנה, כך בדיווח במדסקייפ. להחלטה זו עשויות להיות השפעות על מקבלי החלטות ואולי אף לשנות את הסטיגמה המלווה להפרעה, לפי נסיון קודם של אימוץ המלצות הארגון בממשל האמריקאי. בכנס נאמר כי ההשמנה היא מחלה פתופיזיולוגית ויש דרכים לטפל בה, בין השאר באמצעות שינויים התנהגותיים, תרופות וניתוחים וכי להשמנה השפעה בלתי פרופורציונלית על אוכלוסיות מוחלשות ומיעוטים. רבים מהרופאים בכנס הסכימו כאמור לקביעה זו, אך אחרים הסתייגו וטענו כי הדרכים לקבוע השמנה אינן משוכללות מספיק ועל אף כי מדובר במגפה, וכי מבלי להוריד מחשיבות ומדחיפות הטיפול בהשמנה קשה להגדיר אותה כמחלה. אחד הרופאים המצוטטים בכתבה הגדיל ואמר שהשמנה דומה לעישון, כשעישון עצמו לא מהווה מחלה, אך עלול לגרום למחלות חמורות כמו סרטן או אמפיזמה, כפי שהשמנה עלולה להוביל למחלות חמורות כמו יתר לחץ דם או סוכרת.  

בתגובה להצבעה בכנס הוציא ה- CSPH (AMA Council on Science and Public Health) מסמך המתנגד להגדרה של השמנה כמחלה. בכתבה מסביר ד”ר גילצ’יק מה-CSPH, כי השמנה היא מצב רפואי חמור מאוד, אך לבדה היא אינה עומדת בקריטריונים המתאימים כדי להחשב למחלה. לדבריו, בשל היותו של ה-BMI מדד בעייתי, אנשים רבים המאובחנים לפיו כסובלים מהשמנה על אף שהם בריאים לחלוטין; לדעתו לא ראוי שכשליש מהאומה האמריקאית תחשב כסובלת ממחלה על סמך קריטריונים אלה.

מנתונים של ה-CDC עולה כי אכן, קצת יותר משליש מהאמריקאים נחשבים כשמנים (בקישור כאן)


לכתבה במדסקייפ


הערת המערכתככל הידוע הסטטיסטיקה דומה בישראל. למעשה,  יש התוויות לטיפולים תרופתיים ופרוצדורות התערבותית כמו ניתוחים בריאטרים, לרבות הכללה בסל, המבוססים על מדדי השמנה כמו BMI  , כך שלא ברור באיזו מידה ההגדרה של השמנה כמחלה תהיה משמעותית מבחינת האבחנה והטיפול .

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה